Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia. Nie obejdzie się bez protestów

(bisu)
Przebieg drogi ekspresowej Via Carpatia przez Polskę (planowane zakończenie budowy w 2015 r.)
Przebieg drogi ekspresowej Via Carpatia przez Polskę (planowane zakończenie budowy w 2015 r.)
Region.Trasa ekspresowa, którą przejechać będzie można od Budziska przez Białystok i Bielsk Podlaski aż do południowej granicy województwa podlaskiego, to fragment planowanego korytarza transgranicznego Via Carpatia.

Ma on łączyć ze sobą kraje położone nad Morzem Bałtyckim z państwami leżącymi nad Morzem Czarnym. U nas jednak droga może być problematyczna przez protesty ekologów i mieszkańców.

O jej znaczeniu i zaawansowaniu prac rozmawiali wczoraj w Białymstoku przedstawiciele wojewódzkich miast wschodniej Polski, drogowcy, posłowie i przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

- Dolina Biebrzy, Puszcza Augustowska i Knyszyńska to fragmenty przebiegu trasy, gdzie może dojść do protestów ekologów - powiedział Józef Staniaszek, zastępca dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Aby zapobiec negatywnym konsekwencjom takich protestów, GDDKiA do każdego odcinka Via Carpatii przygotowała kilka wersji przebiegu trasy. W każdym z nich pod uwagę wzięto aspekty przyrodnicze, gospodarcze i społeczne. Te ostatnie będą zaś bardzo ważne na odcinku od Białegostoku do południowych granic województwa. Jest on bowiem bardzo problematyczny.

- Było już kilka spotkań z mieszkańcami, zwłaszcza w przypadku południowej obwodnicy Białegostoku - powiedział Staniaszek. - Ich uwagi zostały również uwzględnione przy tworzeniu wariantów.

W Podlaskiem Via Carpatia ma przebiegać wzdłuż drogi S8: od granicy z Litwą w Budzisku przez Augustów do Białegostoku i dalej drogą krajową nr 19 do granicy województwa na rzece Bug.

Na odcinku podlaskim wzdłuż "ósemki" najwcześniej prace zaczną się przy obwodnicy Sztabina, Korycina i Suchowoli (2011-2012r.), najpóźniej będzie wykonany odcinek Budzisko - obwodnica Suwałk. Odcinek wzdłuż S19 ma być zrealizowany do 2014 roku.

Cała podlaska trasa ma być dwujezdniowa z pasem oddzielającym o szerokości 12 metrów, co w przyszłości pozwoli na dobudowanie jeszcze po jednym pasie ruchu.

Pieniądze na podlaski odcinek Via Carpatia są zagwarantowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (ok. 3,3 mld zł: 1,8 mld zł na Białystok-Budzisko, 1,5 mld zł na Białystok - granica województwa na rzece Bug). Częściowo finansowany będzie on też z budżetu państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna