Via Carpatia. Nie obejdzie się bez protestów

(bisu)
Przebieg drogi ekspresowej Via Carpatia przez Polskę (planowane zakończenie budowy w 2015 r.)
Przebieg drogi ekspresowej Via Carpatia przez Polskę (planowane zakończenie budowy w 2015 r.)
Region.Trasa ekspresowa, którą przejechać będzie można od Budziska przez Białystok i Bielsk Podlaski aż do południowej granicy województwa podlaskiego, to fragment planowanego korytarza transgranicznego Via Carpatia.

Ma on łączyć ze sobą kraje położone nad Morzem Bałtyckim z państwami leżącymi nad Morzem Czarnym. U nas jednak droga może być problematyczna przez protesty ekologów i mieszkańców.

O jej znaczeniu i zaawansowaniu prac rozmawiali wczoraj w Białymstoku przedstawiciele wojewódzkich miast wschodniej Polski, drogowcy, posłowie i przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury.

- Dolina Biebrzy, Puszcza Augustowska i Knyszyńska to fragmenty przebiegu trasy, gdzie może dojść do protestów ekologów - powiedział Józef Staniaszek, zastępca dyrektora białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Aby zapobiec negatywnym konsekwencjom takich protestów, GDDKiA do każdego odcinka Via Carpatii przygotowała kilka wersji przebiegu trasy. W każdym z nich pod uwagę wzięto aspekty przyrodnicze, gospodarcze i społeczne. Te ostatnie będą zaś bardzo ważne na odcinku od Białegostoku do południowych granic województwa. Jest on bowiem bardzo problematyczny.

- Było już kilka spotkań z mieszkańcami, zwłaszcza w przypadku południowej obwodnicy Białegostoku - powiedział Staniaszek. - Ich uwagi zostały również uwzględnione przy tworzeniu wariantów.

W Podlaskiem Via Carpatia ma przebiegać wzdłuż drogi S8: od granicy z Litwą w Budzisku przez Augustów do Białegostoku i dalej drogą krajową nr 19 do granicy województwa na rzece Bug.

Na odcinku podlaskim wzdłuż "ósemki" najwcześniej prace zaczną się przy obwodnicy Sztabina, Korycina i Suchowoli (2011-2012r.), najpóźniej będzie wykonany odcinek Budzisko - obwodnica Suwałk. Odcinek wzdłuż S19 ma być zrealizowany do 2014 roku.

Cała podlaska trasa ma być dwujezdniowa z pasem oddzielającym o szerokości 12 metrów, co w przyszłości pozwoli na dobudowanie jeszcze po jednym pasie ruchu.

Pieniądze na podlaski odcinek Via Carpatia są zagwarantowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (ok. 3,3 mld zł: 1,8 mld zł na Białystok-Budzisko, 1,5 mld zł na Białystok - granica województwa na rzece Bug). Częściowo finansowany będzie on też z budżetu państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Nalezy pameitać, ze: przy domniemanych: marazmie waldz lokalnych i waidomych poczynianiach obecnego rzadu, przy ogromnej manipulacji medialnej, przy rolzicznych przaklamaniach i dezinformacjach

prawo unijnie i polskie bezwglednie potwierdza budowę Via Baltici przez Bialystok- Augustow. vide: Kreta 1994, vide: obowzizjace uregulowania prawne o sieci drog krajowych i autostrad.
j
ja
Ponownie podkreslamy z cała mocą, iż obrzymią manipulacją jest wedlug nas twierdzenie, ze jak jedyna dorga ekspresowa w regionie pojdzie przez l... a nie przez Bialystok (co jest nioebotycznym absurdem samym w sobie) to bedzie to taniej iszybckliej.

Jak moze byc szybkciej jak blokuje sie budowe drog latami tylko poto zeby droga posza przez l... Jla mzo ebyc szybcki8e skoro w takim wypadku trzeba by budowc drogi w wielu miejschac na ugorze,a nie nie po sladzie istneijacych?

Jak mzoe byc taniej, skoro wykonano juz zaogromne pieniedze na prace przygotowacze, skoro zapoczatkowane sa budowy, (ok. 1,5 miliarda zl), skoro firmy buduwjace obowdnice , ktore teraz wstrzymano moga zadac idfacych w dzieisatki milionow odszkodowan?.

Jak moze byc taniej skoro musieliby budowac w wariancie przez l...po ugorze.
Poczytakcie co mowil w 'Dzienniku" minister Zylichowski z PSL w w koncu paxdziernika 2007, jak mial zostac ministrem srodowiska, zanim go nie odrzucili z tej funkcji, bo m.in. cchoial budowac obwodnice Augustowa.

Nie do przyjecia i nie do pomyslenia jest zeby najwieksze polksie maisto od Gdabnska do Lublina nie mialo drog ekspresowcyh.
DOSC TYCH MASNIPULACJI MEDIALNYCH.

Polski interes narodowz to rozwój polski a nie blokowanie tego rozwoju.
G
Gość
W dniu 15.11.2008 o 23:30, ~WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL~ FABRYKA KŁAMSTW I OBŁUDY napisał:

BLA BLA BLA BLA



A Ty jak zwykle na każdy temat masz ten sam zestaw bzdur. Z drogami w naszym województwie dzieje się coś podejrzanego. Interesy pojedynczych osób i partii są ważniejsze od regionu...

==============

Na czym polega działalność Federacji Zielonych? Rafał Kosno cały dzień produkuje bzdurne teksty, które wkleja na fora. A te teksty, to po pierwsze językowy bełkot. Brak jakichkolwiek reguł gramatycznych i językowych. Ale to pokazuje jaki poziom wykształcenia mają ludzie Federacji Zielonych.

Po drugie oszczerstwa kłamstwa i głupoty wypisywane w tych spamerskich bredniach nie nadają się do czytania. Prawdziwe są tam jedynie kropki i przecinki.

Federacja Zielonych to kłamcy i obłudnicy!!! Szkodzą miastu, szkodzą regionowi! Ich działalności powinny przyjrzeć się odpowiednie służby.

Dodatkowo proponuję przynać Rafałowi Kosno nagrodę dla NAJWIĘKSZEGO JEŁOPA I SZKODNIKA BIAŁEGOSTOKU!!!
Każdym kolejnym postem udowadnia, że na nią zasługuje.

hasłem Federacji Zielonych jest:

"KŁAMIĄC I OSZUKUJĄC CZUJEMY SIĘ LEPSI. OPLUWAJĄC BIAŁYSTOK CZUJEMY SIĘ LEPIEJ. ZNISZCZMY TO MIASTO!!!
FEDERACJA ZIELONYCH - JEDYNI BEZKARNI OSZUŚCI W TYM MIEŚCIE!"

Nie dajmy się dłużej szantażować oszustom i kłamcom. Nie dajmy się terroryzować Federacji Zielonych!

Niech gazety wreszcie wezmą się za tego oszczercę i kłamcę.
Wkleja ciągle te same brednie i kłamstwa. Niech moderatorzy wreszcie coś z tym zrobią

Dość kłamstw! Dość obłudy! Dość szkodniczej i zakłamanej działalnosci Federacji Zielonych!!!
g
gosc
W dniu 16.11.2008 o 00:55, malatron napisał:

tylko dlaczego Wam zależy na tej drodze? posiłkujecie się argumentami, że taniej,(może szybciej), bez konfliktu z przyrodą ale powiedzmy sobie szczerze: zasłaniacie się tymi argumentami, żeby przykryć Wasze niezrozumiałe cele. gdyby Wam naprawdę zależało na oszczędzaniu przez państwo, na ochronie przyrody, to byście jeździli po całym kraju z zielonymi transparentami. i stąd pytanie, po co VB mieszkańcom Łomży?



Dlatego, ze to jest prawdopodobnie jedyne wyjscie na rozsadna droge w okolicach Lomzy.
Istniejace mosty sie rozkraczaja, z czego 1 wogole nie jest przystosowany do ciezkiego ruchu, a drugi to wiekowa konstrukcja.
W miescie, krzyzuje sie kilka drog przebiegajacych przez centrum ludziom pod oknami (przelotowki na Wa-we, Suwalki, Bialystok, Olsztyn).
Bialystok jezeli nie dostanie via baltica predzej czy pozniej dorobi sie ekspresowej S8 czy wspominanej w tym artykule 19, Lomza nie dostanie, ani obwodnicy, ani innej sensownej drogi.
Wiem, ze kazdy sobie rzepke skrobie, ale czasem warto pomyslec o rozwoju i ludziaach z calego regionu.
o
olo
Problem w tym, ze jest rozpowszechniana w olbrzymim stopniu nieuprawniona teza, ze mozna zieniac parwnie ustalony przebieg Via baltica.

Czy całego tego zamieszania nie wykorzystano w sposób w pelni nieuparwniony do proby wyłaczenia Podlasia z rozowju cywilizacujnego?
j
ja
Obrzymią manipulacją jest wedlug nas twierdzenie, ze jak jedyna dorga ekspresowa w regionie pojdzie przez l... a nie przez Bialystok (co jest nioebotycznym absurdem samym w sobie) to bedzie to taniej iszybckliej.

Jak moze byc szybkciej jak blokuje sie budowe drog latami tylko poto zeby droga posza przez l... Jla mzo ebyc szybcki8e skoro w takim wypadku trzeba by budowc drogi w wielu miejschac na ugorze,a nie nie po sladzie istneijacych?

Jak mzoe byc taniej, skoro wykonano juz zaogromne pieniedze na prace przygotowacze, skoro zapoczatkowane sa budowy, (ok. 1,5 miliarda zl), skoro firmy buduwjace obowdnice , ktore teraz wstrzymano moga zadac idfacych w dzieisatki milionow odszkodowan?.

Jak moz ebyc taniej skoro musieliby budowaw w wariancie przez l...po ugorze.

Poczytakcie co mowil w 'Dzienniku" minister Zylichowski z PSL w w koncu paxdziernika 2007, jak mial zostac ministrem srodowiska, zanim go nie odrzucili z tej funkcji, bo m.in. cchoial budowac obwodnice Augustowa.

Nie do przyjecia i nie do pomyslenia jest zeby najwieksz epolksie maisto od Gdabnska do Lublina nie mialo drog ekspresowcyh.

DOSC TYCH MASNIPULACJI MEDIALNYCH.

Polski interes narodowz to rozwój polski a nie blokowanie tego rozwoju.
j
ja
16 listopada 2008 przd godziną 1 w nocy "Panorama" w publucznym kanale telewizyjnym nadała bardzo ciekawą inforamcję o blokowaniu przez pewne grupy budowy kopalni odkrywkowej w Wielkopolsce. Mowioino o - cytat - ' ekoterrorystach". Mowiono o podobnych oskarzeniach pod katem takichze grup wysuwanych przez mieszkancow Augustowa. Mowiono o inspirowanoiu dzialan.
m
malatron
www.viabaltica.myzlomzy.pl - popieram całkowicie
tylko dlaczego Wam zależy na tej drodze? posiłkujecie się argumentami, że taniej,(może szybciej), bez konfliktu z przyrodą ale powiedzmy sobie szczerze: zasłaniacie się tymi argumentami, żeby przykryć Wasze niezrozumiałe cele. gdyby Wam naprawdę zależało na oszczędzaniu przez państwo, na ochronie przyrody, to byście jeździli po całym kraju z zielonymi transparentami. i stąd pytanie, po co VB mieszkańcom Łomży?

"W tym samym czasie wydarzyło się tu także 219 kolizji drogowych. Statystyka ta dotyczy tylko niespełna 124 km odcinka drogi na terenie województwa podlaskiego."

i nie domyślasz się, która droga jest najniebezpieczniejsza na Podlasiu?

"Mieszkańcy Łomży, Ełku i Augustowa mają gehennę."

w każdym wariancie VB przechodzi przez Augustów więc co to za różnica czy dojedziemy tam od strony Łomży czy Białegostoku? to nie zmieni ich gehenny.

"- Czy chcesz, aby w Polsce szybko zaczęły powstawać prawdziwe, dobre i długie autostrady? Sam proces budowy Via Baltiki będzie trwał kilka lat, jeśli do tego jeszcze dołożymy opieszałość Rządu to okaże się, że budowa będzie przeciągać się w nieskończoność. Wraz z Via Baltiką będzie wybudowana Rail Baltica. Jest to kolej pokrywająca się z trasą autostrady. Możemy się wreszcie doczekać, że jedną autostradą przejedziemy całą Polskę i Europę, ale potrzeba szybkiej, męskiej decyzji Rządu. Jeżeli chcesz pomóc w przyspieszeniu decyzji"

VB to nie jest autostrada, przynajmniej nie na Podlasiu

"Jak napisałem na początku - każdy kto był na Mazurach prawdopodobnie przejeżdżał trasą 61 przez Łomżę. Jeżeli jechałeś płynnie i nie stałeś w korkach to musiał być to ten jeden z niewielu mniej ruchliwych dni. Jeżeli chcesz dojechać na urlop szybko i zarazem bezpiecznie(...)"

bardzo ambitny argument

wymyślacie jakieś dziwne argumenty, piszecie list który przez kilka miesięcy podpisało 1000 osób i po co Wam VB? ja powiem otwarcie prawdę dlaczego zależy mi żeby przechodziła przez Białystok. chcę dobrej drogi dojazdowej do stolicy i to szybko zbudowanej. w Białymstoku mieszka więcej ludzi niż na całej trasie podlaskiego odcinka łomżyńskiego. i nam się to bardziej przyda niż Wam. inwestorzy nie ściągnął do
Was dlatego, że macie dobrą drogę dojazdową. takie rzeczy załatwia się na innym gruncie. i przypominam, że przez Białystok jeździ się nie tylko na północ ale i na wschód.

kompromisem może być budowa odcinka ekspresówki "8" Warszawa-Białystok. a właściwie jej ukończenie. wtedy to VB może iść spokojnie przez Łomżę ku uciesze ludzi jadących na Mazury, bo oczywiście, jak, można wywnioskować z tego "listu", na VB przez Łomżę powinno zależeć całej Polsce tylko nie Łomży, która nie ma w tym interesu.
g
gość
"Zabawy ze społeczenstwem" ciąg dalszy

Proszę prównać zasatnawiająe niscisłosci.

"W Podlaskiem najwcześniej będzie wybudowana obwodnica Sztabina - prawdopodobnie już w 2009 roku" - "Poranny"
Via Carpatia czy ekolodzy? (wideo) -13 listopada 2008;

Współczesna: "Via Carpatia. Nie obejdzie się bez protestów" 15 listopada 2008 - Na odcinku podlaskim wzdłuż "ósemki” najwcześniej prace zaczną się przy obwodnicy Sztabina, Korycina i Suchowoli (2011-2012r.),

Wnisek - inforamcje są bardzo niescisle (socjotechnika, czy przypadek?).

Zadajmy zatem ponowniepytanie: Czy mozliwe jest zeby prawdoposdobnym celem ostatniej "konferencji" byla proba odwrocenia uwagi od nieprawnionej proby zabrania Via Baltica z Bialegosotku?
Pamietajmy ze prawo unijnie i polskie bezwglednie potwierdza budowę Via Baltici przez Bialystok- Augustow.

NIE DLA SKANSENU NA PODALSIU - amor civitas bialostoccensis suprema lex
g
gość
Po raz kolejny (w0be braku odpowiedzi) ponawiamy posatwione pytania:

a) dlaczego te "konterenjce" na temat Via Carpatici /Carpatii zorganiozowano wlasnie teraz - czy mozna to wiązać z socjotechniczna proba przygotowania do planowanego i beszpranego zabrania Via baltica z Bialegotoku? oraz -gdzie byly zamieszcozne oficjalne informacje o tej "konferencji"? tak aby kazdy zainteresowany mogl w niej uczestniczyć?

czy - jest podjeta pelna i niewzruszalna deczyja o budowie odcinka lacznej Via Balticia i Via Carpatica na odcinku Bialysotk- Augustow?

c) gdzie nastapi zejscie sie Via Baltica i Via Carpatica, czy w wezle bialostockim?

d) dlaczego - w sposob w naszej ocenie niedpuszczlany planuje sie -budowe drogi jedniojezdniowej, kotra nawet nie bedzie droda szybkiego ruchu, tylko zwykla szosą?

Pamietajmy ze prawo unijnie i polskie bezwglednie potwierdza budowe Via Baltici przez Bialystok- Augustow.

NIE DLA SKANSENU NA PODALSIU - amor civitas bialostoccensis suprema lex
o
olo
www.viabaltica.myzlomzy.pl - popieram całkowicie
k
kropek
won z tymi zielonymi frajerami, a co do Łomży to nie widze powodu dla którego miała by isc tamtedy via baltica
G
Gość
Domniema przyczyna zamieszania - ewentualne plany zmiany przebiegu S 19 w zakreie połączenia Via Carpatia/Carpatica oraz Via Baltica?

Tymczasem, jak można sadzić, ewentualny brak połączenia Via Baltica i Via Carpatica w węzle białostockim oznaczałby próbe otwarcia mozliwości dokonywania - niezgodnych z ustaleniami dokonanymi na Krecie w roku 1994 i nastepnymi ustaleniami ministrow tarsportu UE z roku 1997- zmian przebiegu TEN-T w regionie pólnocno-wschdonim.

Stąd ogromne znaczenie dla utrzymania Białegostoku jako głównego węzła łączącego Via Baltica (S 8) i Via Carpatica (S 19). To z kolei wiąze sie z utrzymaniem już zagwarantowanego przebiegu S 19.

Tymczasem dochodzą w tej sprawie ze strony obecnego rządu nie do końca jednorodne sygnały. Przedstawiaja ponizsze -jak sie wydaje -nastepujące cytaty (we fragmentach)

Cytat 1 (bez cześci znakow diakrytycznych)

"/.../Warszawa, dnia 31 marca 2008 r.
TA1-AK- 0701- 1162 /08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do interpelacji Pana Posła Kazimierza Gwiazdowskiego z dnia 28 lutego 2008 r., przekazanej przy pismie z dnia 18 marca 2008 r., znak: SPS-023-2005/08,w sprawie budowy drogi ekspresowej S-19, uprzejmie przekazuje nastepujace informacje. /.../.

Biorac pod uwage powyzsze oraz zdajac sobie sprawe z istoty tej drogi dla rozwoju województw Polski wschodniej nalezy zauwazyc, iz w chwili obecnej nie przewiduje się zmian obowiazujacych aktów prawnych i dokumentów dotyczacych drogi ekspresowej S-19.Jednoczesnie nalezy podkreslic, iz stanowisko resortu infrastruktury w przedmiotowej sprawie jest kontynuacja stawiska prezentowanego wielokrotnie przez byłe Ministerstwo Transportu /..../”

Cytat drugi (bez cześci znakow diakrytycznych)
"/.../
Warszawa, dnia . 30 wrzesnia 2008 r.
TA-BGD-WP-MW-070-120/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r., znak: SPS-023-4792/08, przy którym przekazano interpelacje Pani Poseł Grażyny Gesickiej, dotyczaca planów Rzadu w zakresie budowy drogi S 19, uprzejmie wyjaśniam.
/.../
Podniesc równiez nalezy, iz w Ministerstwie Infrastruktury trwaja prace, których celem jest zmiana przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski, z uwzglednieniem drogi S-19 na odcinku: granica panstwa z Białorusia — Kuznica Białostocka — Białystok — Lublin — Rzeszów.Koniec cytatów"

Najpierw zatem mówiono o utrzymaniu dotychczasowe przebiegu trasy S 19, następnie wpisnao informacje o możliwej zmianie przebiegu S 19. .

Jak wskazano powyżej, jak sadzić można bowiem, ewentualny brak połączenia Via Baltica i Via Carpatica w węzle białostockim oznaczałby probe otarcia możliwośc dokynywania - niezgodnych z usatleniami dokonanymi na Krecie w roku 1994 i nastepnymi ustaleniami ministrow tarsportu UE z roku 1997- zmian przebiegu TEN-T w regionie pólnocno-wschdonim.

Wydaje sie, iż w efekcie Augustow i Bialystok mogłyby zostac narazone na brak dostepu do odnowoczesnej infarstruktuy transportowej,w zglednie na ogromne przesuniecie w uzysklaniu dostepu do nich.
G
Gość
Wobec braku odpowiedzi - postamwy ponownie proste i zasadnicze pytania:

a) dlaczego te "konterenjce" na temat Via Carpatici /Carpatii zorganiozwnao wlasnie teraz - czy mozna to wiązać z socjotechniczna proba przygotowania do planowanego i beszpranego zabrania Via baltica z Bialegotoku? oraz -gdzie byly zamieszcozne oficjalne informacje o tej "konferencji"? tak aby kazdy zainteresowany mogl w niej uczestniczyć?

czy - jest podjeta pelna i niewzruszalna deczyja o budowie odcinka lacznej Via Balticia i Via Carpatica na odcinku Bialysotk- Augustow?

c) gdzie nastapi zejscie sie Via Baltica i Via Carpatica, czy w wezle bialostockim?

d) dlaczego - w sposob w naszej ocenie niedpuszczlany planuje sie -budowe drogi jedniojezdniowej, kotra nawet nie bedzie droda szybkiego ruchu, tylko zwykla szosą?
Prosimy o ścisłe i rzeczowe odpowiedzi na te zasadnicze pytania.

NIE DLA SKANSENU NA PODLASIU - amor civitas bialostccensis suprema lex
P.S. uwaga na pojawiajace sie prowokacje
K
K-Y
Jaki ma cel nie wiemy, ale pisze prawdę.
Robią nam wodę z mózgu co najmniej od lat 80-tych, bo od tych świadomie pamiętam dyskusje i plany nowych szos i obwodnic na Podlasiu. I wszystko zostaje na papierze.
Projekt S-19 jest od kilku lat gotowy, odbyły się konsultacje społeczne, trwają nawet wywłaszczenia i pozyskiwanie działek. Tekst o obwodnicy Bielska. I nagle dziwnym trafem jedne projekty lądują w koszu i zastępuje je się nowymi. Tylko po to, by nakręcać młyn pod hasłem: tamci kłamali, ale my wam zrobimy dobrze. Guza! Nikt tych dróg nie zrobi, bo przed EURO 2012 (czy się one odbędą, czy nie) cała para pójdzie w szosy łączące Polskę z Ukrainą. Podlasiem nikt się nie będzie zajmował. Ale tego nikt uczciwie nie powie, bo byłoby to "niepolityczne"...
Więc napijmy się zimnej wody i zrozummy, że przez najbliższą dekadę żadnych nowych dróg u siebie nie zobaczymy. Tak, jak ich nie widzimy od kilku dekad, w trakcie których też wszystko kończyło się na planach i mydleniu oczy wyborcom.
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie