Zdrowa dieta seniora. Warto poczuć się młodszym i cieszyć się dłuższym życiem (Jadłospis, zdjęcia)

dZaktualizowano 
Osoby w starszym wieku nie powinny rezygnować ze świeżych owoców i warzyw. W miarę możliwości należy unikać żywności wysoko przetworzonej, pełnej chemicznych dodatków. Pixabay.com
Dieta dla seniora powinna być dostosowana do zmian, jakie z upływem lat zachodzą w organizmie. Dlatego też dieta dedykowana osobom starszym powinna uwzględniać przynajmniej podstawowe ich potrzeby. A niestety, wielu seniorów odżywia się wręcz fatalnie. Zła dieta przyczynia się do rozwoju istniejących już schorzeń i dolegliwości.

Wielu seniorów nie przywiązuje wagi do jedzenia. Mają zaburzenia zmysłu smaku i powonienia, a także często związany z tym brak apetytu. Często osoby starsze mają nadwagę lub są wychudzone i występują u nich niedobory składników pokarmowych. Aby tego uniknąć, należy odpowiednio układać dietę. Musi ona uwzględniać indywidualne potrzeby i zalecenia dietetyczne lekarza, np. przy miażdżycy, niewydolności nerek czy cukrzycy.

- Dieta seniorów powinna uwzględniać dużą zawartość składników odżywczych, przy kaloryczności odpowiedniej dla wieku i aktywności fizycznej – mówi Anna Sienkiewicz, psychodietetyk z białostockiej firmy Vitella. - Osoby po 65. roku życia powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie, o stałych porach. Przerwy pomiędzy posiłkami powinny wynosić 3-4 godziny. W diecie należy zmniejszyć udział tłuszczów zwierzęcych. Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych (olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek).

https://wspolczesna.pl/aktywny-senior-to-szczesliwy-zdrowszy-czlowiek-warto-cwiczyc-sposoby-na-zdrowsze-zycie-i-energie-porady-dla-seniorow/ar/13591974

Główne źródło energii w diecie osób starszych powinny stanowić węglowodany, czyli produkty zbożowe pełnoziarniste, np. pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce. Ważnym składnikiem diety osoby starszej jest białko, ponieważ niedobory mogą bezpośrednio przekładać się na przyspieszenie oraz pogłębienie związanego z wiekiem spadku masy mięśniowej.

Prawidłowe odżywianie w podeszłym wieku jest jednym z elementów gwarantujących dłuższe życie. Tak więc, nie powinno się spożywać potraw ciężkostrawnych. Warto zrezygnować więc ze smażenia, na rzecz pieczenia i gotowania. Należy zminimalizować spożycie soli oraz produktów bogatych w sód.

Obecnie dostępnych jest wiele suplementów diety dla seniorów. Chociaż są one dostępne bez recepty, warto jednak skonsultować z lekarzem możliwość ich używania i wybór poszczególnych wyrobów, przede wszystkim ze względu na możliwość ich interakcji z lekami stale przyjmowanymi.

Przedstawiamy przykładowy jadłospis dla seniora (1700 kcal) w różnych wersjach:

DZIEŃ 1

Śniadanie 1
– Owsianka z sezamem (ugotowana na mleku roślinnym lub mleku krowim)
Śniadanie II
– Koktajl owocowy z siemieniem lnianym
Obiad
– Kolorowe leczo drobiowe z papryką, cukinią i pomidorami
Podwieczorek
– Kanapka z szynką drobiową i ogórkiem kiszonym
Kolacja
– Sałatka z brokułem i jajkiem

DZIEŃ 2

Śniadanie 1
– Tosty z pieczywa pełnoziarnistego z mozzarellą i pomidorami, jabłko
Śniadanie 2
– Daktylowy koktajl z migdałami i suszonymi śliwkami
Obiad
– Dorsz zapiekany w maśle z koperkiem i czosnkiem z makaronem pełnoziarnistym, surówka z czerwonej kapusty
Podwieczorek
– Serek wiejski ze szczypiorkiem i rzodkiewką
Kolacja
– Sałatka z tuńczykiem w sosie własnym i pomidorami, chleb żytni razowy

DZIEŃ 3

Śniadanie 1
– Płatki orkiszowe z jabłkiem i cynamonem (ugotowane na mleku roślinnym lub mleku krowim)
Śniadanie 2
– Koktajl z jarmużem
Obiad
– Pieczony kurczak w marynacie musztardowo – miodowej z kaszą gryczaną, surówka z kiszonej kapusty
Podwieczorek
– Kanapka z szynką i ogórkiem
Kolacja
– Sałatka grecka

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sandra

Senior nie ma już takiej szybkiej przemiany materii. Dlatego polecam wdrożyć do diety soki z warzyw i owoców wg. zaleceń terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Takie samodzielnie wyciśnięte soki zawierają mnóstwo cennych witamin które skutecznie zadbają o zdrowie i wigor. Mój dziadek tak robi jest w świetnej formie i młodo wygląda.

K
Karolina

Cóż, ja starałam się zawsze jeść w miarę zdrowo, ale nie zawsze to wychodziło do końca. Odkąd mam dietę w pudełkach z firmy Warszawski Dzien to jest duzo, ale to dużo prościej i nie muszę tak bardzo dużo czasu spędzać na zakupach i analizowaniu składów.

K
Kasia

U mnie babcia ma 80 lat i sama sobie cały czas gotuje, jest cały czas na chodzie że tak powiem. I jak ma ochotę na schabowego to sobie go robi. My jej tylko zakupy z bratem robimy, zgrzewkę cisowianki ciężko by było jej dźwigać czy siatkę z ziemniakami. Jeszcze jak przychodzimy to obiad zjemy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3