Zdrowa dieta seniora. Warto poczuć się młodszym i cieszyć się dłuższym życiem (Jadłospis, zdjęcia)

(d)
Osoby w starszym wieku nie powinny rezygnować ze świeżych owoców i warzyw. W miarę możliwości należy unikać żywności wysoko przetworzonej, pełnej chemicznych dodatków. Pixabay.com
Dieta dla seniora powinna być dostosowana do zmian, jakie z upływem lat zachodzą w organizmie. Dlatego też dieta dedykowana osobom starszym powinna uwzględniać przynajmniej podstawowe ich potrzeby. A niestety, wielu seniorów odżywia się wręcz fatalnie. Zła dieta przyczynia się do rozwoju istniejących już schorzeń i dolegliwości.

Wielu seniorów nie przywiązuje wagi do jedzenia. Mają zaburzenia zmysłu smaku i powonienia, a także często związany z tym brak apetytu. Często osoby starsze mają nadwagę lub są wychudzone i występują u nich niedobory składników pokarmowych. Aby tego uniknąć, należy odpowiednio układać dietę. Musi ona uwzględniać indywidualne potrzeby i zalecenia dietetyczne lekarza, np. przy miażdżycy, niewydolności nerek czy cukrzycy.

- Dieta seniorów powinna uwzględniać dużą zawartość składników odżywczych, przy kaloryczności odpowiedniej dla wieku i aktywności fizycznej – mówi Anna Sienkiewicz, psychodietetyk z białostockiej firmy Vitella. - Osoby po 65. roku życia powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie, o stałych porach. Przerwy pomiędzy posiłkami powinny wynosić 3-4 godziny. W diecie należy zmniejszyć udział tłuszczów zwierzęcych. Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych (olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek).

https://wspolczesna.pl/aktywny-senior-to-szczesliwy-zdrowszy-czlowiek-warto-cwiczyc-sposoby-na-zdrowsze-zycie-i-energie-porady-dla-seniorow/ar/13591974

Główne źródło energii w diecie osób starszych powinny stanowić węglowodany, czyli produkty zbożowe pełnoziarniste, np. pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce. Ważnym składnikiem diety osoby starszej jest białko, ponieważ niedobory mogą bezpośrednio przekładać się na przyspieszenie oraz pogłębienie związanego z wiekiem spadku masy mięśniowej.

Prawidłowe odżywianie w podeszłym wieku jest jednym z elementów gwarantujących dłuższe życie. Tak więc, nie powinno się spożywać potraw ciężkostrawnych. Warto zrezygnować więc ze smażenia, na rzecz pieczenia i gotowania. Należy zminimalizować spożycie soli oraz produktów bogatych w sód.

Obecnie dostępnych jest wiele suplementów diety dla seniorów. Chociaż są one dostępne bez recepty, warto jednak skonsultować z lekarzem możliwość ich używania i wybór poszczególnych wyrobów, przede wszystkim ze względu na możliwość ich interakcji z lekami stale przyjmowanymi.

Przedstawiamy przykładowy jadłospis dla seniora (1700 kcal) w różnych wersjach:

DZIEŃ 1

Śniadanie 1
– Owsianka z sezamem (ugotowana na mleku roślinnym lub mleku krowim)
Śniadanie II
– Koktajl owocowy z siemieniem lnianym
Obiad
– Kolorowe leczo drobiowe z papryką, cukinią i pomidorami
Podwieczorek
– Kanapka z szynką drobiową i ogórkiem kiszonym
Kolacja
– Sałatka z brokułem i jajkiem

DZIEŃ 2

Śniadanie 1
– Tosty z pieczywa pełnoziarnistego z mozzarellą i pomidorami, jabłko
Śniadanie 2
– Daktylowy koktajl z migdałami i suszonymi śliwkami
Obiad
– Dorsz zapiekany w maśle z koperkiem i czosnkiem z makaronem pełnoziarnistym, surówka z czerwonej kapusty
Podwieczorek
– Serek wiejski ze szczypiorkiem i rzodkiewką
Kolacja
– Sałatka z tuńczykiem w sosie własnym i pomidorami, chleb żytni razowy

DZIEŃ 3

Śniadanie 1
– Płatki orkiszowe z jabłkiem i cynamonem (ugotowane na mleku roślinnym lub mleku krowim)
Śniadanie 2
– Koktajl z jarmużem
Obiad
– Pieczony kurczak w marynacie musztardowo – miodowej z kaszą gryczaną, surówka z kiszonej kapusty
Podwieczorek
– Kanapka z szynką i ogórkiem
Kolacja
– Sałatka grecka

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sandra
Senior nie ma już takiej szybkiej przemiany materii. Dlatego polecam wdrożyć do diety soki z warzyw i owoców wg. zaleceń terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Takie samodzielnie wyciśnięte soki zawierają mnóstwo cennych witamin które skutecznie zadbają o zdrowie i wigor. Mój dziadek tak robi jest w świetnej formie i młodo wygląda.
K
Karolina
Cóż, ja starałam się zawsze jeść w miarę zdrowo, ale nie zawsze to wychodziło do końca. Odkąd mam dietę w pudełkach z firmy Warszawski Dzien to jest duzo, ale to dużo prościej i nie muszę tak bardzo dużo czasu spędzać na zakupach i analizowaniu składów.
K
Kasia
U mnie babcia ma 80 lat i sama sobie cały czas gotuje, jest cały czas na chodzie że tak powiem. I jak ma ochotę na schabowego to sobie go robi. My jej tylko zakupy z bratem robimy, zgrzewkę cisowianki ciężko by było jej dźwigać czy siatkę z ziemniakami. Jeszcze jak przychodzimy to obiad zjemy.
Dodaj ogłoszenie