Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Olsztyna ekspresówką? Może za... 19 lat

stef
Podróż do stolicy województwa zajmuje nawet 4 godziny.

KPZK 2030

KPZK 2030

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju jest jednym z najważniejszych dokumentów dotyczących rozwoju państwa. Przedstawia wizję zagospodarowania kraju w perspektywie najbliższych 20 lat, określa cele i kierunki polityki przestrzennej. Dziś w Zielonej Górze dobędzie się pierwsza z trzech konferencji w ramach konsultacji społecznych i międzyresortowych na temat koncepcji. Kolejne odbędą się w Lublinie i Bydgoszczy. Więcej informacji na temat KPZK 2030 znajdziemy na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego www.mrr.gov.pl

Kręta i dziurawa 16-tka zamieni się w trasę szybkiego ruchu. Spalinowe lokomotywy jeżdżące z Ełku do Olsztyna zastąpią znacznie szybsze - elektryczne. Jednak o pociągach rozwijających prędkość 200 kilometrów na godzinę możemy zapomnieć.

Dojazd zajmuje zbyt dużo czasu
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowało projekt Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju do 2030 r. Jest w nim m.in. opis obecnego stanu sieci drogowej i kolejowej oraz to, jak zmienią się w ciągu najbliższych 20 lat.

Z opracowania ekspertów wynika, że powiat gołdapski oraz część powiatów węgorzewskiego i oleckiego to tereny, z których dojazd do stolicy województwa trwa dłużej niż 120 minut. Autorzy opracowania twierdzą, że czas dojazdu z pozostałych mazurskich powiatów do Olsztyna wynosi od 90 do 120 minut. Jednak w rzeczywistości jest jeszcze gorzej.

- Żaden z pociągów kursujących na trasie Ełk-Olsztyn nie jedzie krócej niż dwie i pół godziny - przyznają pracownicy PKP.

Tyle samo czasu potrzeba na podróż samochodem z Ełku do stolicy województwa, zwłaszcza zimą.

Najpierw do Warszawy, potem do Olsztyna
Z projektu ministerstwa wynika jednak, że w ciągu kilkunastu najbliższych lat ma się to znacznie poprawić.

Do 2020 roku będzie gotowe połączenie kolejowe Rail Baltica z Warszawy przez Białystok, Ełk i Suwałki do granicy państwa. Jednak na super szybkie połączenie z Warszawą nie mamy co liczyć. Na odcinku z Warszawy do Białegostoku pociągi będą rozwijały prędkość od 120 do 200 km/h. Te jadące dalej na północ - już tylko 100-120 km/h.

W ciągu najbliższych dziewięciu lat będzie gotowa także trasa Via Baltica, czyli połączenie Warszawy z krajami bałtyckimi przebiegające w okolicach Ełku. O jej budowę od lat zabiegały władze miasta i regionu. Według pierwszych założeń miała to być trasa ekspresowa. Ale, jak wynika z projektu koncepcji, jest szansa, aby spełniała ona takie same standardy jak autostrada.

Do 2030 roku mają powstać dwa ważne dla ełczan i okolicznych mieszkańców połączenia. Pierwsze to droga ekspresowa z Ełku do Olsztyna. Kolejne inwestycja to elektryfikacja linii kolejowej na odcinku Ełk-Korsze i dostosowanie jej do szybszych pociągów. - To byłyby bardzo ważne dla naszego regionu inwestycje. Jestem ich pełnym zwolennikiem - przyznaje Andrzej Orzechowski, ełcki poseł PO.

Energia z Litwy i Park Narodowy
Oprócz rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej, projekt koncepcji zakłada utworzenie w najbliższych latach Mazurskiego Parku Narodowego. Zgodnie z planem do 2015 roku powstanie także most energetyczny z litewskiego Alytusa do Ełku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna