Spis treści
Największe wyzwania przed którymi stoją przedsiębiorcy
– Jeśli chodzi o wyzwanie dla przedsiębiorców, to oczywiście są wyzwania makroekonomiczne: mamy bardzo wysoką inflację, mamy wysokie koszty finansowania, mamy wahające się kursy walut, mamy wysokie ceny nośników energii, czekamy na środki z KPO, które działałyby antyinflacyjnie i proinwestycyjnie – wymienia w rozmowie ze Strefą Biznesu Jacek Goliszewski, prezes Business Centre Club. – To są te problemy, z którymi muszą zmagać się przedsiębiorcy – dodaje.
Jak podkreśla, właściciele firm „wykorzystali proste rezerwy kosztowe” i to co teraz robią, to cofają lub ograniczają inwestycje, obniżają swoje marże i próbują lub podwyższają ceny. – Są to zabójcze rozwiązania dla przedsiębiorców – mówi.
– Natomiast w skali mikro, przedsiębiorcy działają w bardzo turbulentnym i bardzo złożonym otoczeniu. Obecnie coraz więcej słyszymy o tzw. świecie VUCA – wskazuje i wyjaśnia, że VUCA to przede wszystkim świat zmienności, złożoności, niepewności i niejednoznaczności.
– Metody zarządzania polegające na logice, na racjonalności, na modelach statystycznych zawodzą i to będą ogromne wyzwania – tłumaczy. Z drugiej strony podkreśla, że będzie to gospodarka oparta na wiedzy, ale „mniej na wiedzy, jako znajomości tematu, tylko na olbrzymiej ilości danych, które trzeba będzie szybko analizować pod kątem konkretnych decyzji – przyznaje w rozmowie z nami.
„Innowacje niezbędne jak tlen"
Goliszewski przyznaje, że nowe technologie działają w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji i wymienia tutaj robotykę, automatyzację i cyfryzację oraz Przemysł 5.0 i duże zbiory danych, czaty GPT czy analitykę predykcyjną. Dlaczego to jest tak ważne? Prezes BCC wskazuje na dwa względy.
– One nie tylko zmienią działania firm i modele biznesowe ale stają się także znaczącym źródłem przewagi konkurencyjnej – mówi i podkreśla, że „tutaj świat nam odskakuje”.
Goliszewski podaje, że Polska aktualnie znajduje się na czwartym miejscu od końca w Europie, jeśli chodzi o innowacyjność. – Komisja Europejska przygotowuje indeks informatyzacji i cyfryzacji społeczeństw, z którego wynika, że tylko 40 proc. polskich przedsiębiorstw stosuje w podstawowym zakresie technologie cyfrowe, a zaledwie 8 proc. analizuje duże zbiory danych – tłumaczy.
Jak zauważa, polska gospodarka oparta jest na dwóch filarach, czyli na popycie wewnętrznym oraz na eksporcie. – Jeżeli nasze produkty nie będą innowacyjne, energooszczędne, kosztooszczędne, to za kilka lat okażą się przestarzałe i Europa przestanie te produkty kupować – ostrzega. – To jest niezmiernie ważne, do tego stopnia, że oczekiwałbym tutaj nawet rozwiązań systemowych na poziomie państwa – przyznaje.
Chodzi o informowanie, szczególnie tych małych przedsiębiorstw w temacie innowacji, które są niezbędne jak tlen. – Także pewnego rodzaju działań doradczych ale przede wszystkim ulg inwestycyjnych czy proinwestycyjnych i ulg podatkowych dla firm, które inwestują w badania i rozwój, które wdrażają i promują nowe technologie – podsumowuje.
Jednocześnie zapowiedział, że wydarzenie BCC FOR THE FUTURE będzie organizowane cyklicznie - raz w roku. – Naszym celem jest wskazywanie szans, zagrożeń oraz najlepszych praktyk z dziedziny zarządzania „przedsiębiorstwem przyszłości” – wskazał.
Firmy inwestują w nowe technologie
Jak wskazują autorzy raportu Honeywell, w większości ankietowanych firm detalicznych planuje się w przyszłym roku inwestycje w sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe lub wizję komputerową. Dotyczy to 60 proc. badanych firm. Globalny raport wykazał, że 38 proc. detalistów używa ich w różnych zastosowaniach. 35 proc. deklaruje, że korzysta z nich na większą skalę, 24 proc. jest w trakcie testowania konkretnych rozwiązań lub przygotowuje się do wdrożenia, a zaledwie 3 proc. nie korzysta z żadnej. Niemal co druga pytana firma (48 proc.) traktuje technologie jako priorytetowe dla funkcjonowania organizacji.
Przedstawiciele branży zapytani o to, co chcą osiągnąć dzięki inwestycjom w technologie, wymieniają: poprawę jakości obsługi klienta (59 proc.), zwiększenie produktywności (49 proc.) oraz efektywność kosztową (44 proc.).
– Wspomniane technologie mają dziś ogromne znaczenie w sektorze handlowym. Umożliwiają np. dotarcie do klienta z personalizowaną ofertą i przedstawienie mu dokładnie tego, czego potrzebuje, bez marnowania zasobów na inne, nieskuteczne działania. Pozostałe wymierne korzyści to optymalizacja operacji, zwiększenie wydajności, lepsze zarządzanie zapasami i zamówieniami – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oto śliczna żona Krzysztofa Stanowskiego - zdjęcia. Marta spełnia się jako dietetyk
- Mężczyźni o tych imionach są najgorszymi mężami. Mają trudny charakter
- Oto najśmieszniejsze nazwy miejscowości w Polsce! To nie jest żart. One istnieją!
- Felicjan Andrzejczak: "Jolka" była moim przekleństwem - WYWIAD WIDEO