Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycja w ramach programu Kolej+ mająca połączyć Łomżę z Białymstokiem. Kiedy zostanie ogłoszony przetarg?

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Łomża wykluczona jest, jeśli chodzi o transport kolejowy od ponad 30 lat.
Łomża wykluczona jest, jeśli chodzi o transport kolejowy od ponad 30 lat. UM Łomża
Co dalej z inwestycją w ramach programu Kolej+, która miała przywrócić kolej do Łomży? PKP PLK informuje, że obecnie analizowany jest zakres modernizacji linii pod kątem optymalizacji jej efektów. Początkowo ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał 2023 roku. Obecnie ogłoszenie planowane jest na III kwartał bieżącego roku.

W ostatnich latach było głośno o dwóch projektach, dzięki którym po wielu latach do Łomży powróciłaby kolej. Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Miało to się zmienić dzięki programowi "Kolej+" oraz Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu.

W lipcu 2023 roku w Łomży PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego podpisali umowy na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Inwestycja miała połączyć Łomżę z Białymstokiem.

Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano pierwotnie na III kwartał 2023 roku, a prace budowlane na lata 2025 – 2028. Postanowiliśmy dowiedzieć się co dalej z zapowiadaną inwestycją.

PKP PLK poinformowało nas, że obecnie analizowany jest zakres modernizacji linii pod kątem optymalizacji jej efektów.

W ramach prowadzonych analiz rozważane są dodatkowe prace, między innymi na peronach, których wcześniej nie uwzględniono do modernizacji w opracowanym przez wnioskodawcę studium planistyczno-prognostycznym. Pod uwagę brane są także potrzeby w ruchu towarowym, w tym budowa bocznicy przeładunkowej w Czerwonym Borze - przekazuje Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Po etapie analiz konieczna będzie aktualizacja dokumentacji oraz uzyskanie zgód korporacyjnych, a następnie na podstawie tych dokumentów ogłoszony zostanie przetarg. Ogłoszenie przetargu planowane jest na III kwartał bieżącego roku.

Zobacz też:Czy powstanie linia kolejowa CPK nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko? Dobiegają końca prace nad analizą wielokryterialną

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna