Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi rolnicy dokształcają się przez internet [wyniki badania]

Redakcja
Aż 82 proc. polskich, młodych rolników wskazało internet jako główne źródło pozyskiwania wiedzy
Aż 82 proc. polskich, młodych rolników wskazało internet jako główne źródło pozyskiwania wiedzy Archiwum
Polscy młodzi rolnicy w mniejszym stopniu dostrzegają potrzebę pogłębiania wiedzy niż ci z innych krajów Unii Europejskiej. Co ciekawe, nie dotyczy to wiedzy związanej z różnymi możliwościami dofinansowania, wykorzystania dostępnych funduszy i kredytów. Pokazują to wyniki badania dotyczącego potrzeb młodych rolników, zrealizowanego wśród osób w wieku poniżej 40 lat z 28 krajów UE.

Spośród różnych potrzeb rolników najważniejsze dotyczą dostępu do ziemi – ponad połowa ankietowanych, zarówno z nowych krajów członkowskich, jak również tzw. starej Unii , wyraziła potrzebę zakupu lub dzierżawy ziemi. Rolnicy wskazywali także na kłopoty związane z nabyciem ziemi (w tym zakresie Polska należy do krajów w najmniejszym stopniu dotkniętych tym problemem – w przeciwieństwie np. do Niemiec czy Francji).

Potwierdza to Daniel Samulski, rolnik ze wsi Wojny Szuby Włościańskie (gm. Szepietowo).

– Jeśli ktoś chce, może kupić ziemię, ale jest ona bardzo droga i rolników na nią nie stać – podkreśla. – W okolicy, w której mieszkam, za hektar gruntów trzeba zapłacić 90-100 tys. złotych. To w znacznym stopniu hamuje rozwój gospodarstw.

Rolnik ze wsi Wojny Szuby Włościańskie podkreśla także, iż dużym problemem jest niestabilna sytuacja na rynku mleka i trzody chlewnej.

Badanie dotyczyło również potrzeb rolników dotyczących poszerzania wiedzy i umiejętności. Tutaj znaczących różnic pomiędzy krajami nie było – 70  proc. ankietowanych wskazywało na potrzebę zdobywania specjalistycznej wiedzy technicznej, koniecznej do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Co ciekawe, jeśli chodzi o umiejętności aplikowania o wsparcie oraz  znajomość języków obcych, częściej mogli pochwalić się nimi rolnicy z nowych krajów członkowskich niż ze starej „15”.

Okazuje się, że najpopularniejszym źródłem pozyskiwania wiedzy jest przede wszystkim internet (80 proc.  wskazań). 82 proc. młodych rolników z Polski (74 proc. w Niemczech, 93 proc. na Węgrzech) szuka możliwości zdobywania wiedzy w internecie, a tylko 33 proc. (25 proc. w Niemczech, 30 proc. na Węgrzech) jest aktywnych na portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych i formułach e-learningowych. Jednocześnie najpopularniejszym źródłem informacji dla młodych rolników są inni rolnicy (80 proc. wskazań).

 

Również Daniel Samulski, mówiąc o źródłach wykorzystywanych w celu poszerzenia wiedzy, na pierwszym miejscu wymienia fora internetowe, internet, gazety oraz wykwalifikowane firmy (bardzo chwali sobie współpracę z prywatnymi firmami oferującymi doradztwo). 

Polscy rolnicy są także w mniejszym stopniu zainteresowani programem wymiany międzynarodowej. 

Okazuje się, że wśród przebadanych młodych rolników**w Polsce potrzeby odnoszące się do pogłębiania wiedzy są mniejsze, niż wśród rolników w innych krajach Unii Europejskiej. Wyjątek stanowią potrzeby dotyczące pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie ubiegania się o dofinansowania, fundusze i kredyty.

Wyniki badania pokazują, że polscy młodzi rolnicy wydają się mniej zainteresowani dniami otwartymi, wycieczkami, wizytacjami innych gospodarstw; indywidualnymi radami albo doradztwem. Mniej chętnie uczestniczą w szkoleniach, kursach, warsztatach, seminariach i konferencjach, czy też grupach szkoleniowych wraz z innymi rolnikami oraz szkoleniach internetowych, niż ogół przebadanych młodych rolników w krajów Unii Europejskiej. Są natomiast bardziej zainteresowani używaniem mediów społecznościowych jako źródła wiedzy i informacji.

(koci)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna