Spośród różnych potrzeb rolników najważniejsze dotyczą dostępu do ziemi – ponad połowa ankietowanych, zarówno z nowych krajów członkowskich, jak również tzw. starej Unii , wyraziła potrzebę zakupu lub dzierżawy ziemi. Rolnicy wskazywali także na kłopoty związane z nabyciem ziemi (w tym zakresie Polska należy do krajów w najmniejszym stopniu dotkniętych tym problemem – w przeciwieństwie np. do Niemiec czy Francji).
Potwierdza to Daniel Samulski, rolnik ze wsi Wojny Szuby Włościańskie (gm. Szepietowo).
– Jeśli ktoś chce, może kupić ziemię, ale jest ona bardzo droga i rolników na nią nie stać – podkreśla. – W okolicy, w której mieszkam, za hektar gruntów trzeba zapłacić 90-100 tys. złotych. To w znacznym stopniu hamuje rozwój gospodarstw.
Rolnik ze wsi Wojny Szuby Włościańskie podkreśla także, iż dużym problemem jest niestabilna sytuacja na rynku mleka i trzody chlewnej.
Badanie dotyczyło również potrzeb rolników dotyczących poszerzania wiedzy i umiejętności. Tutaj znaczących różnic pomiędzy krajami nie było – 70 proc. ankietowanych wskazywało na potrzebę zdobywania specjalistycznej wiedzy technicznej, koniecznej do prowadzenia gospodarstwa rolnego. Co ciekawe, jeśli chodzi o umiejętności aplikowania o wsparcie oraz znajomość języków obcych, częściej mogli pochwalić się nimi rolnicy z nowych krajów członkowskich niż ze starej „15”.
Okazuje się, że najpopularniejszym źródłem pozyskiwania wiedzy jest przede wszystkim internet (80 proc. wskazań). 82 proc. młodych rolników z Polski (74 proc. w Niemczech, 93 proc. na Węgrzech) szuka możliwości zdobywania wiedzy w internecie, a tylko 33 proc. (25 proc. w Niemczech, 30 proc. na Węgrzech) jest aktywnych na portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych i formułach e-learningowych. Jednocześnie najpopularniejszym źródłem informacji dla młodych rolników są inni rolnicy (80 proc. wskazań).
Również Daniel Samulski, mówiąc o źródłach wykorzystywanych w celu poszerzenia wiedzy, na pierwszym miejscu wymienia fora internetowe, internet, gazety oraz wykwalifikowane firmy (bardzo chwali sobie współpracę z prywatnymi firmami oferującymi doradztwo).
Polscy rolnicy są także w mniejszym stopniu zainteresowani programem wymiany międzynarodowej.
Okazuje się, że wśród przebadanych młodych rolników**w Polsce potrzeby odnoszące się do pogłębiania wiedzy są mniejsze, niż wśród rolników w innych krajach Unii Europejskiej. Wyjątek stanowią potrzeby dotyczące pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie ubiegania się o dofinansowania, fundusze i kredyty.
Wyniki badania pokazują, że polscy młodzi rolnicy wydają się mniej zainteresowani dniami otwartymi, wycieczkami, wizytacjami innych gospodarstw; indywidualnymi radami albo doradztwem. Mniej chętnie uczestniczą w szkoleniach, kursach, warsztatach, seminariach i konferencjach, czy też grupach szkoleniowych wraz z innymi rolnikami oraz szkoleniach internetowych, niż ogół przebadanych młodych rolników w krajów Unii Europejskiej. Są natomiast bardziej zainteresowani używaniem mediów społecznościowych jako źródła wiedzy i informacji.
(koci)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?