Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 01dzień
  • 02godz.
  • 44min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Pociąg Gdynia - Warszawa przez Białystok, Hajnówkę i Bielsk. Intercity chce uruchomić "Włóczęgę Wschodu"

Bartosz Wacławski
Bartosz Wacławski
Włóczęga Wschodu ma jechać nawet 12 godzin z Warszawy do Gdyni. Ale przejedzie przez aż sześć powiatów, które do tej pory nie miały kolei dalekobieżnej. Karolina Misztal
Połączenie ma się pojawić w najnowszym rozkładzie jazdy PKP. Zamiast prosto do celu, przejedzie przez malownicze miejsca województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Eksperci od kolejnictwa już wymyślili mu nazwę - Włóczęga Wschodu.

Nowe połączenie bazuje na obecnym już w rozkładzie jazdy pociągu TLK Branicki. W tej chwili jeździ on z Gdyni do Krakowa przez Białystok. 1000 kilometrów pokonuje w nieco ponad 14 godzin. W Warszawie jest po prawie dziesięciu! W nowym rozkładzie ma zmienić trasę. I jechać do stolicy jeszcze dłużej!

Szacuje się, że pokonanie odległości z Warszawy do Gdyni zajmie nowemu Branickiemu... 12 godzin. Bo zamiast przez Korsze pojedzie przez Szczytno i Pisz, a z Białegostoku nie przez Łapy, ale nową trasą przez Bielsk i Hajnówkę.

Trasa pociągu w nowym rozkładzie

  • Warszawa
  • Siedlce
  • Siemiatycze
  • Czeremcha
  • Hajnówka
  • Bielsk Podlaski
  • Białystok
  • Ełk
  • Biała Piska
  • Pisz
  • Ruciane Nida
  • Szczytno
  • Olsztyn
  • Iława
  • Malbork
  • Tczew
  • Gdańsk
  • Sopot
  • Gdynia

- Dlatego nazwaliśmy to połączenie Włóczęgą Wschodu - przyznaje Stanisław Biega, członek zarządu Centrum Zrównoważonego Transportu. To właśnie Centrum natrafiło na ślad nowego połączenia w planowanym rozkładzie jazdy. Według jego wyliczeń nietypowy pociąg ma jechać nawet 12 godzin. Przede wszystkim - z powodu nowej trasy. I z ograniczeniami prędkości na niektórych odcinkach.

Trwa głosowanie...

Lubisz podróżować pociągiem?

Bo o ile pociąg może wyruszyć z Warszawy z prędkością nawet 160 km na godzinę, to już od Siedlec prędkość będzie stale spadać. A to dlatego, że między Siedlcami a Hajnówką obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów. Potem jest nowiutki odcinek - prace są tu już na ukończeniu - między Hajnówką a Lewkami. Prędkość konstrukcyjna zapowiadana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. ma tu wynieść 100 km na godzinę.

- Ale według naszych informacji pociąg będzie jechał tu znacznie wolniej, bo raptem 60 km na godzinę - twierdzi ekspert.

Problemów widzi zresztą więcej. Bo 12-godzinna podróż związana jest również z tym, że lokomotywa miałaby być zmieniana w składzie aż... czterokrotnie. Pierwszy raz - już w Siedlcach. Na spalinówkę. Potem w Białymstoku - z powodu zmiany kierunku jazdy.

- To kolejne cenne minuty. Szacujemy, że taka operacja może trwać od kilkunastu do nawet 25 minut - mówi Stanisław Biega.

To wcale nie koniec, bo znów w Ełku trzeba zamienić elektryczną lokomotywę na spalinową. Ostatnia taka operacja musi zostać przeprowadzona w Olsztynie. Łatwo obliczyć, że na samych zmianach lokomotywy podróżni stracą nawet 1,5 godziny.

Czytaj też:Pociąg Białystok - Waliły znowu jeździ. I tak prawie do końca września (zdjęcia)

Po co więc takie połączenie?

Podejrzewam, że ktoś się zreflektował, że potrzebny jest taki pociąg. Bo tory są wyremontowane, a żaden nie jeździ. I wymyślił sobie, że pójdzie tędy dalekobieżny - mówi Stanisław Biega.

Dotyczy to przede wszystkim nowych inwestycji. Choćby Hajnówka - Lewki czy Pisz - Ełk. W tym ostatnim przypadku wydano około 290 mln złotych na remont, a jeżdżą tu tylko dwie pary pociągów. W sumie Włóczęga Wschodu ma przejeżdżać aż przez 6 powiatów, przez które dotąd nie przejeżdżała kolej dalekobieżna.

- Czegoś takiego w życiu tu nie było - przyznaje Jerzy Sirak, burmistrz Hajnówki. Bo to jego miejscowość zyska najwięcej. Już zastanawia się, jak przywitać pociąg pośpieszny na dworcu. - Na pewno będzie feta.

Burmistrz przypomina, że miasto niedawno przejęło dworzec kolejowy od PKP. - Chcemy go wyremontować, tak by stał się wizytówką - dodaje. Wierzy, że z nowego połączenia będą korzystać mieszkańcy jego miasta. - Na pewno. Każdy będzie chciał pojechać nad morze, wielu ma tam znajomych. No i podróż do Białegostoku nam się skróci.

Czytaj koniecznie: Od stycznia na trasę Białystok - Hajnówka wracają bezpośrednie pociągi pasażerskie. Ostatni pokonał tę trasę w latach 90. ubiegłego wieku

Bo wreszcie nie trzeba będzie jeździć z przesiadką. Tylko tutejsi podróżni wiedzą, jaka to udręka. Teraz podróż 107-kilometrową okrężną trasą z przerwą w Czeremsze trwa prawie 3 godziny. Po uruchomieniu nowego rozkładu podróż skróci się do nieco ponad 70 kilometrów. I oprócz Włóczęgo Wschodu mają tędy jeździć pociągi osobowe. Według zapowiedzi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego - nawet 6.

Kiedy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy? Tradycyjnie staje się to w grudniu. PKP Intercity nie informuje o szczegółach.
- Prace nad rozkładem na sezon 2020/2021 nadal trwają. O jego założeniach będziemy informować media jesienią - napisała nam jedynie Anna Zakrzewska z biura prasowego spółki.

Podlaskie. Prawie 12,5 godziny na drugi koniec Polski. Top 5 najdłuższych połączeń kolejowych przez Białystok

Nowa bakteria nad Bałtykiem

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

a
autor
3 czerwca, 12:44, Gol:

Sredniowiecze!

Wtedy chyba nie było pociągów... ;)

G
Gol

Sredniowiecze!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3