Region > Ranking samorządów. Czołówka nie dla nas

(ap)
Nasze gminy, niestety, nie znalazły się w ścisłej czołówce rankingu, który został opublikowany przez dziennik "Rzeczpospolita". W rankingu wybrano najlepsze samorządy w trzech kategoriach: miasta, gminy miejskie i miejsko-wiejskie oraz gminy wiejskie.

Wśród miast woj. podlaskiego najwyższą pozycję, 25. zajęła Łomża. Okazuje się, że dochód w przeliczeniu na jednego mieszkańca jest w tym mieście wyższy niż w Białymstoku. Wynosi on w Łomży 2960 złotych, podczas gdy w stolicy województwa 2878 zł. Białystok zajął 29. miejsce.

Białostoczanie są też bardziej zadłużeni. Zadłużenie gminy w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi 78 złotych, podczas gdy w Łomży zaledwie 6,37 zł.

Po raz kolejny spośród gmin miejsko-wiejskich najlepiej wypadła Choroszcz. W rankingu znalazła się na 14. pozycji. Drugie miejsce w woj. podlaskim zajęło Wysokie Mazowieckie, a trzecie Goniądz (w powiecie monieckim). Dochód na jednego mieszkańca wynosi w Choroszczy niemal 2 tysiące złotych. Trudno się dziwić, bo to jedna z najlepiej rozwijających się gmin w powiecie białostockim. To na jej terytorium, wzdłuż szosy warszawskiej, usytuowane są duże firmy. Na dodatek Choroszcz pozyskuje sporo pieniędzy z Unii Europejskiej. W przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku 2007 było to 249 złotych. W Białymstoku jest to kwota 78 złotych na jednego mieszkańca.

Spośród gmin wiejskich wyróżniono Narewkę i Suwałki. W tej pierwszej dochód na jednego mieszkańca wynosi ok. 3 tys. zł, w gminie Suwałki - 2,5 tys. zł. Niewielkie jest zaś zadłużenie w przeliczeniu na osobę. W Narewce to 17 zł, a w Suwałkach niespełna 4 zł.

Celem rankingu było wyłonienie tych samorządów, które najbardziej dbają o rozwój miast i gmin oraz o podniesienie jakości życia mieszkańców, jednocześnie zachowując reguły odpowiedzialności i bezpieczeństwa finansowego. W pierwszym etapie wybrano gminy, które najlepiej zarządzały finansami w latach 2004-2007 (na podstawie danych Ministerstwa Finansów). W drugim oceniano gminy m.in. na podstawie stopy bezrobocia, wydatków na promocje oraz liczby podmiotów gospodarczych.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury proponuje w projekcie przedstawionym 2 lipca 2008 roku wyłączenie Rail Baltica z Wasilkowa, Czarnej, Sokółki ... Augustowa.. z Podlasia

Przedstawiony w dniu 2 lipca 2008 roku projekt Ministerstwa Infrastruktury zakłada, iż Rail Baltica nie będzie biegła przez Augustów.

Oficjalnie projekt brzmi:
"Korekta przebiegu linii E 75: właczenie odcinka Suwałki ; Olecko: Ełk;
Białystok zamiast odc. Białystok; Sokółka; Suwałki"

W dniu 2 lipca 2008 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o rozpoczęciu konsultacji w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski, które odbędą się w dniach 2 lipca - 20 sierpnia 2008 roku. zamieszczono tam zarazme informację: "Uprzejmie prosimy o przekazywanie Państwa stanowisk w formie elektronicznej na adres: [email protected] w terminie do 20 sierpnia 2008 r."

Dane:

"Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji
modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczacych rozwoju Transeuropejskiej Sieci
Transportowej (TEN-T) Ministersto Infrastruktury, czerwiec 2008 r."

Dane:
Zakladka mapowa: "Siec TEN-T w Polsce, koleje, propozycja (dodatkowo ok. 1.800 km)" wskazuje na propozycję wykreślenia drogi kolejowej Białystok- Augustów- Suwalki z sieci TEN-T (Rail Baltica/ E 75)- zawiera wykreślenie wskaznej drogi kolejowej z sieci TEN-T (Rail Baltica)

Opis projektu kolejowego:

PROJEKT NR II.
A. INFORMACJE OGÓLNE
1. Nazwa projektu
Korekta przebiegu linii E 75: właczenie odcinka Suwałki, Olecko, Ełk,
Białystok zamiast odc. Białystok, Sokółka, Suwałki
2. Lokalizacja
Projekt zakłada korekte przebiegu linii E 75 na odc. Białystok, Suwałki przez
miasta Ełk i Olecko obejmujac swoim zasiegiem woj. podlaskie i warminskomazurskie
. Proponowana korekta podyktowana jest m.in. minimalizacja wpływu
inwestycji kolejowych na obszary objete programem NATURA 2000.
Orientacyjna lokalizacja projektu została przedstawiona na załaczonej mapie.
3. Długosc
Długosc linii zgłoszonej do projektu modyfikacji sieci TEN-T wynosi około 170
km
4. Stan obecny (2010) i oczekiwany (2020)
Obecny linia E 75 na odc. Białystok, Suwałki przez Augustów, Suwałki
prowadzi przez najbardziej malownicze tereny woj. podlaskiego i w znacznej
czesci przebiega przez tereny objete programem NATURA 2000. Kolizje te w
wielu przypadkach uniemożliwiaja modernizacje lnii w zakresie rozbudowy
układu torowego. Jest zatem konieczne doprecyzowanie przebiegu tej, bedacej
w I paneuropejskim korytarzu transportowym linii, poprzez właczenie do sieci
TEN-T odcinka Suwałki, Olecko, Ełk, Białystok zamiast odc. Białystok,
Sokółka- Suwałki.
5. Przewidywany koszt
Koszt projektu szacuje sie na 1,2 mld,
6. Priorytet w narodowych planach rozwoju
Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społecznogospodarczego
kraju i jest zgodny z:
drugim priorytetem strategicznym Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013
Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej,
trzecim celem horyzontalnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
2007-2013 Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej
majacej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjnosci Polski,
celem głównym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko na
lata 2007-2013.
B. KONTEKST EUROPEJSKI
1. W odniesieniu do wykazu kryteriów TEN-T wyszczególnionych w
decyzjach: 1692/96,1341/01,884/04
/..../
Projekt spełnia wymagania okreslone ww. decyzjami w zakresie:
budowy połaczen kolejowych z nadbałtyckimi panstwami UE w celu
rozwoju mobilnosci osób i towarów (zgodnie z celami UE ),
pokonywanie przeszkód naturalnych poprzez minimalizacje oddziaływania
kolei na obszary objete programem NATURA 2000
zapewnienie interoperacyjnosci głównych tras poprzez wdroenie ERTMS
II,
polepszenie dostepu do regionalnych i lokalnych sieci kolejowych;
Rail Baltica, linia korytarza I jest projektem priorytetowym ujetym w załaczniku III
do Decyzji nr 884/04 pod poz. 27.
2. Korzysci dla UE
optymalizacja połaczenia krajów nadbałtyckich z pozostałymi panstwami
UE,
zwiekszenie spójnosci regionów,
lepsze powiazania kolejowa siecia transportowa w ramach UE i krajów
sasiadujacych,
minimalizacja negatywnego oddziaływania transportu na srodowisko
naturalne,
zwiekszenie spójnosci regionów, Polski północno – wschodniej z centrum
kraju
zachowanie dla Europy unikatowych obszarów o niepowtarzalnej faunie i
florze
3. Oficjalne dokumenty
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013,
Strategia Rozwoju Kraju 2007-2013,
Program Operacyjny Infrastruktura i Srodowisko na lata 2007-2013,
Opracowanie Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „ Zasadnicze
załoenia modernizacji i rozwoju sieci kolejowej zarzadzanej przez PKP
PLK S.A.
Koreferat CNTK do ww. opracowania.
4. Połaczenia do innych krajów
Kraje nadbałtyckie, Warszawa, połaczenie z korytarzem II i VI
5. Aspekt srodowiskowy
zwiekszenie udziału kolei w przewozach ładunków i osób poprzez
przeniesienie przewozów z dróg na kolej
zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania transportu na srodowisko.
6. Aspekt społeczny
podniesienie atrakcyjnosci inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez
rozwój infrastruktury transportowej;
podniesienie bezpieczenstwa na drogach oraz w obszarach miejskichzez przeniesienie przewozów z dróg na kolej,
zapewnienie połaczen kolejowych w relacjach północ- południe;
zwiekszenie komfortu podróży w zakresie przewozu osób.
C. PODSUMOWANIE - WNIOSKI
1. Podsumowanie
duże zapotrzebowanie społeczne na podniesienie roli transportu kolejowego
w przewozach osób i towarów,
integracja gospodarcza i kulturowa panstw UE,
pozytywne oddziaływanie na inne sektory gospodarki,
zmniejszenie negatywnych skutków oddziaływania transportu na
srodowisko,
rozwój powiazan regionalnych i miedzyregionalnych na obszarze Polski i w
ramach UE - propozycja właczenia do sieci TEN-T.
2. Inne uwagi
Realizacja projektu przyczyni sie do odciążenia ruchu drogowego oraz rozwoju
turystyki."
S
Suwalczanin
To jakś pomyłka. Gdzie są Suwałki. Zawsze Suwałki plasowały się w czołówce!
Dodaj ogłoszenie