Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ten sezon jest trudny dla branży owoców i warzyw. Potrzebne są nowe rynki

Redakcja
Ten sezon jest trudny dla branży owoców i warzyw. Potrzebne są nowe rynkiSpożycie w Polsce jabłek jest ciągle statystycznie niższe niż w innych krajach UE, jest więc szansa na ciągły wzrost sprzedaży na rynku krajowym
Ten sezon jest trudny dla branży owoców i warzyw. Potrzebne są nowe rynkiSpożycie w Polsce jabłek jest ciągle statystycznie niższe niż w innych krajach UE, jest więc szansa na ciągły wzrost sprzedaży na rynku krajowym WorldFood Warsaw
Od wielu lat Polska jest w Europie i na świecie największym producentem czarnej porzeczki i maliny, pierwszym w Europie i na świecie producentem borówki. Bodaj najważniejszą uprawą sadowniczą, z której słyniemy są jabłka. W Europie jesteśmy także znanym producentem warzyw.

Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wielkość produkcji przetworów owocowychw 2014 r. wyniosła 1075 tys. ton. Osobną kategorię produktową stanowią soki, nektary i napoje owocowe, których wyprodukowaliśmy 1550 tys. ton w 2014 r. Polska jest czołowym producentem mrożonych owoców miękkich, szczególnie truskawek, malin, wiśni oraz śliwek.

W przetwórstwie warzyw dominują przede wszystkim mrożonki – ich udział w łącznej produkcji wzrasta. Przewagę stanowią mieszanki warzywne, kalafiory i brokuły, marchew, cebula, pomidory i warzywa strączkowe.

Według danych GUS w 2014 r. spożycie owoców i ich przetworów wyniosło w Polsce 43,08 kg/osobę, zaś warzyw świeżych, słodzonych i mrożonych - 58,92 kg/osobę.

Przetwórstwo i spożycie krajowe nie są w stanie zagospodarować całej produkcji owoców i warzyw. Dlatego też Polska stała się ważnym eksporterem tych produktów. W strukturze towarowej eksportu świeżych owoców dominują jabłka, maliny, truskawki i gruszki. Eksport przetworów owocowych po akcesji do UE wzrósł o 44% do 864 tys. ton osiągając wartość 1,1 mld euro. W strukturze eksportu najważniejsze miejsce zajmowały mrożonki oraz soki zagęszczone.

Akcesja do UE stymulowała również rozwój eksportu warzyw, który w 2014 r. osiągnął wartość 256 mln euro. Najwięcej za granicę sprzedajemy cebuli, pomidorów i kapusty. W minionym roku wartość eksportu przetworów warzywnych obniżyła się o 5% w stosunku do rekordowego roku 2013 (poziom 247 mln euro).

Co warto podkreślić, Polska jest czołowym producentem i eksporterem pieczarek. Głównie wysyłamy je do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.

Polski sektor owocowo-warzywny odczuł największe skutki rosyjskiego embarga. Kraje WNP były głównymi rynkami zbytu wielu polskich wyrobów, przede wszystkim jabłek.

„Obecny sezon w branży owoców i warzyw jest trudny  – informuje Rafał Giza z firmy Handlopak, która zajmuje się sprzedażą świeżych owoców i warzyw. - Susza, która wystąpiła latem, spowodowała znaczne straty w uprawach i pogorszyła ich jakość. Kolejny problem związany jest ze zbytem produktów. Rosyjskie embargo spowodowało większą wewnętrzną konkurencję na rynku UE. Sytuacja wewnętrzna Ukrainy zdecydowanie wpływa na ograniczenie sprzedaży na ten rynek naszych owoców i warzyw. Kraje wschodnie, tj. Białoruś i Kazachstan, które były dużymi odbiorcami produktów sadowniczych borykają się z niestabilnym kursem walutowym, co sprawia, że importowane wyroby są bardzo drogie, dostępne wyłącznie dla zamożnej części społeczeństwa.

 

Do tego dochodzi jeszcze problem związany z polskim transportem na terenie Rosji – co prawda chwilowo uregulowany, ale który podgrzewa atmosferę i negatywnie wpływa na relacje gospodarcze.

Polski sektor owoców i warzyw, mimo licznych problemów, w ostatnich latach dynamicznie się rozwija.

Zakłady przetwórcze należą do najnowocześniejszych w Europie, produkty w nich wytwarzane są wysokiej jakości. Polscy producenci wciąż poszukują nowych rynków zbytu i partnerów, nawet w najodleglejszych zakątkach świata. I temu właśnie sprzyjają targi WorldFood Warsaw, na których spotyka się międzynarodowy biznes spożywczy. Podczas III edycji wystawy odbędą się liczne rozmowy biznesowe, spotkania z przedstawicielami sieci handlowych i zagranicznymi partnerami” – przekonuje manager targów Agnieszka Szpaderska.

 

W najbliższej edycjai Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, która odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia w EXPO XXI w Warszawie  wezmą udział przedstawiciele polskiego biznesu spożywczego, ale także wystawcy z Ukrainy, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Macedonii, Tajlandii i Sri Lanki. WorldFood Warsaw to targi biznesowe, których celem jest budowanie relacji handlowych między polskimi i zagranicznymi firmami, sieciami handlowymi, producentami i dystrybutorami żywności, a także integracja branży poprzez wspólne dyskusje i panele tematyczne.

Podczas targów będzie można się zapoznać z szeroką ofertą: przetworów mlecznych, wyrobów mięsnych, słodyczy, produktów zbożowych, napojów, owoców i warzyw czy dodatków do żywności. Dodatkowo na targach zostały wydzielone sektory dedykowane napojom alkoholowym i żywności ekologicznej.

- Poszukujemy klientów wśród krajowych sieci handlowych, jak i partnerów zagranicznych - podkreśla Rafał Giza z firmy Handlopak. - Spożycie w Polsce jabłek jest ciągle statystycznie niższe niż w innych krajach UE, jest więc szansa na ciągły wzrost sprzedaży na rynku krajowym. Jabłka są dostępne w sprzedaży przez cały rok, a oferta odmianowa jest szeroka. Rynek zagraniczny to dla nas przede wszystkim główny kierunek sprzedaży produktów, ciągle szukamy nowych partnerów handlowych. Mam nadzieję że targi WorldFood Warsaw dadzą nam możliwość znalezienia nowych partnerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna