Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To najważniejsza inwestycja od lat [FOTO]

Urszula Bisz [email protected]
Przęsła nowego mostu zostały wczoraj zamontowane na wysokości 8 metrów. Ich odpowiednie ułożenie wymagało długotrwałych przygotowań i ogromnego skupienia operatora dźwigu.
Przęsła nowego mostu zostały wczoraj zamontowane na wysokości 8 metrów. Ich odpowiednie ułożenie wymagało długotrwałych przygotowań i ogromnego skupienia operatora dźwigu. W. Wojtkielewicz
Gigantyczne, 50-tonowe elementy przęseł zostały zamontowane wczoraj nad rzeką Narew na przebiegu drogi ekspresowej S8 między Białymstokiem i Jeżewem.

Most nad Narwią

To był jeden z najbardziej wymagających i najważniejszych etapów tej inwestycji.

By powstał most, potrzebny był olbrzymi dźwig

- Przęsła umieściliśmy przy pomocy 650-tonowego dźwigu sprowadzonego spod Warszawy - powiedział Rafał Połóg, zastępca dyrektora ds. mostowych Mota-Engil, jednego z wykonawców robót na S8. - Aby mógł on tu dojechać, potrzebne były specjalne zezwolenia i wyznaczenie trasy, ponieważ jest on na tyle duży, że droga, po której przejeżdża, musi mieć odpowiednie parametry.

Złożony do drogi dźwig ma 21 metrów, a jako odciążenie podczas transportu towarzyszy mu 9 tirów. To jeden z ważnych elementów układania mostów. Wszystkie prace związane z ułożeniem przęseł trwają już od miesiąca. Wczoraj rano montowano najważniejsze z nich - te przebiegające nad rzeką. Kolejne roboty na nowym moście potrwają do końca inwestycji, czyli do jesieni 2012 r.

Roboty przy S8 przekroczyły półmetek

Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżka rowerowa. Stanie oświetlenie i ekrany akustyczne. - Za rok o tej porze będziemy tędy jeździć drogą ekspresową - zapewnił Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gdy nowy most zostanie oddany do użytku, stary będzie służył pod ruch lokalny, głównie autobusowy.
Jednak nie tylko nad Narwią trwają prace drogowe. Inwestycja obejmuje 24,5 km drogi krajowej na odcinku między Jeżewem a Białymstokiem. 53 procent robót jest już wykonanych. Całkowity koszt inwestycji to 900 mln zł, z czego 675 mln zł to wydatki na prace budowlane.

Do stolicy ekspresówką najwcześniej w 2015

Dokumentacja potrzebna, by powstały kolejne odcinki S8, jest już prawie gotowa. Potrzebne są jeszcze pieniądze. - Jeśli chodzi o kolejne etapy budowy drogi ekspresowej S8 na terenie województwa podlaskiego, to dla odcinków: granica województwa - do obwodnicy Zambrowa i od obwodnicy Zambrowa do Mężenina dokumentacja jest już gotowa, a dla odcinka Mężenin - Jeżewo - na ukończeniu - mówi Malinowski.

Jak dodaje, przy zapewnieniu źródeł finansowania od roku 2013, można przyjąć, że od granicy województwa aż po Białystok pojedziemy S8 w lecie 2015 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna