Via Baltica i Via Carpatia. Jerzy Szmit o inwestycjach drogowych

Tomasz Kubaszewski
-  W północno-wschodniej Polsce będą trzy duże inwestycje drogowe - zapowiada Jerzy Szmit. Kiedy dokładnie? Na to pytanie wiceminister nie potrafi odpowiedzieć
- W północno-wschodniej Polsce będą trzy duże inwestycje drogowe - zapowiada Jerzy Szmit. Kiedy dokładnie? Na to pytanie wiceminister nie potrafi odpowiedzieć T. Kubaszewski
Z Jerzym Szmitem, wiceministrem infrastruktury i budownictwa odpowiedzialnym za autostrady, drogi i transport drogowy.

Wicepremier Mateusz Morawiecki zapowiada dwie duże inwestycje drogowe w woj. podlaskim. To Via Carpatia na południe Polski i Via Baltica z Budziska przez Suwałki, Ełk, Łomżę do Ostrowi Mazowieckiej. Jak to wygląda w szczegółach?

Najbardziej zaawansowane są prace przy trasie Via Baltica. Niedawno przyznano pieniądze z unijnego programu „Łącząc Europę” na odcinek od Budziska do Szczuczyna. To duża kwota. Rusza też budowa obwodnicy Suwałk.

No właśnie. Padnie tu chyba rekord świata, jeśli chodzi o czas budowy: raptem 13 kilometrów w ponad trzy lata. Nie sądzi Pan, że to jakiś absurd?

Rzeczywiście musimy się temu bliżej przyjrzeć. W tak ślamazarnym tempie budować nie możemy, bo nigdy te drogi nie powstaną. Niektórzy twierdzą, że w przypadku suwalskiej obwodnicy może chodzić o zmianę technologii z asfaltowej na betonową. W tej ostatniej, jak twierdzą fachowcy, z góry trzeba wyłączać okresy zimowe. To również musimy dokładnie przeanalizować. Nie tylko w kontekście Suwałk, ale też innych polskich dróg, które także mają być wykonane z betonu.

A co z resztą trasy Via Baltica ze Szczuczyna do Ostrowi Mazowieckiej? Czy możliwe jest w tym przypadku zastosowanie wariantu oszczędnościowego i zbudowanie - zamiast dwóch jedni dwupasmowych - jednej z pasami do wyprzedzania?

Właśnie wpływają do nas pierwsze wyniki generalnego pomiaru ruchu. Przyjrzymy się teraz, jak to wygląda w różnych częściach kraju. Tam, gdzie ruch jest mniejszy, wariant 2+1 pewnie zostanie zastosowany. Ale szczegóły są jeszcze przed nami.

Przypuszczam, że podobnie jak w przypadku Via Carpatii, czyli trasy wiodącej z województwa podlaskiego przez Białystok, Lublin, Rzeszów aż do południowej granicy?

Będziemy tę trasę budować. Prace są zaawansowane na odcinku Rzeszów - Lublin. Liczę na to, że w okolicach Białej Podlaskiej uda się stworzyć wielkie europejskie centrum logistyczne. Wtedy będzie naturalne parcie gospodarcze, by dobudować do tego drogi i na północ, i na południe.

Czyli prędko ta trasa w całości nie powstanie?

To raczej nie jest perspektywa najbliższych lat. Musimy najpierw znaleźć pieniądze na tę inwestycję.

A Ełk - Olsztyn? To kolejna inwestycja wpisana przez poprzedni rząd tuż przed ubiegłorocznymi wyborami do Programu Budowy Dróg Krajowy bez wskazania źródeł finansowania.

W najbliższych dniach ma zapaść pierwsza konkretna decyzja, dotycząca rozpoczęcia prac technicznych. Natomiast sama budowa pewnie szybko nie ruszy. Zakładamy, że pojawią się problemy związane z ochroną środowiska. Przy jednej z inwestycji na Podkarpaciu wydawanie decyzji środowiskowej trwało osiem lat. Ale mam nadzieję, że w przypadku tej drogi aż tyle to trwać nie będzie.

Najbardziej konkretnie wygląda więc dzisiaj sprawa Via Baltiki. Powstanie do 2023 r. w całości?

Myślę, że tak się stanie.

A kiedy rząd ogłosi swój zmodyfikowany program budowy dróg?

W tej chwili zajmujemy się czymś nieco innym. Sprawdzamy, na ile można ograniczyć realne koszty budowy dróg. Chcemy je obniżyć przez zmiany technologii, zmiany prawa, zmiany organizacji pracy, regulacje dotyczące kwestii związanych z ochroną przyrody. Jak to w końcu uchwycimy, czyli dowiemy się, za ile taniej możemy w Polsce budować drogi, wtedy zaczniemy analizować ten program. Generalnie chcemy jak najmniej w nim skreślać i jak najwięcej zbudować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
telimena

Na temat budowy obu drog: Via Baltica i Via Carpatia będzie podczas listopadowego Kongresu 590 w panelu poswieconym inwestycjom zagranicznym i tym, jak z nich korzystać. 

Z
Zawiedziony
Miałem nadzieję, że w końcu wezmą się do roboty i zbudują nam obwodnicę Łomży i całą S 61 a oni znowu zaczynają kręcić i opowiadać o jakiś badaniach, pomiarach i wariantach 2+1. Jest oczywistą oczywistością, że ta trasa ma sens tylko w wariancie 2+2 a za kilka lat w okolicach Łomży 3+3. Wiem co piszę bo jeżdżę tędy bardzo często a projektowaniu dróg też coś wiem, może nawet więcej niż Pan Minister. Jedni przez osiem lat nic nie zrobili a drudzy mówią, że za 7 lat !!!! Zbdują nam jakieś mało użyteczne badziewie autostradopodobne.
o
oszukany obywatel

Ja wam dam wariant budowy 2+1 wschodnią Polskę znowu chcą oszukać i pokazać ze to jakaś inna Polska gorsza Polska a pisowcy zapewniali nas o zrównoważonym rozwoju ze zadbają o kresy wschodnie i co ??? nie różnią się od innych kłamczuchy jeśli tak macie dbać o Polskę wschodnią to poczekamy do następnych wyborów to ta Polska wschodnia się wam odwdzięczy podczas wyborów oszuści jedni 

K
Kmicic

badają, planują, analizują zamiast budować, w 2023 roku ten gość zapomni, że był ministrem, S 61 w wariancie 2+1 to jakaś kpina, Szanowny Panie Ministrze szkoda czasu na te analizy ta doga musi być dwupasmowa, kto nią jeździ to to widzi 

e
ełczanin

Pan Schmit opowiada swoje mądrosci komu ? Myśli, że idioci tu mieszkają? Od 10 lat wszystkie kipy rządzące tworzą , zmieniają plan i manipulują przy dodze Via Baltica. Teraz okazuje się , że powstanie jej bardzo okrojony wariant czyli 2+1. A zatem wschodnia część Polski znowu potraktowana została gorzej czyli została olana, ponieważ tego typu wariantów (2+1) w ogóle nie bierze się pod uwagę przy projektowaniu dróg ekspresowych na zachodzie czy południu Polski. Zwłąszcz, że to niby europejski korytarz transportowy. Okazuje się , że pan Schmit zapomniał jak jeszcze nie tak dawno ujadał na poprzedni rząd za pozostawiony poza marginesem komunikacyjnym skrawek pólnocno-wschodni Polski. Wtedy miał rację ale teraz sam to kultywuje! Teraz sam zmiast starać się doinwestować i przyspieszyć inwestycje w tym regionie to grzebie przy nich i zamierza stosować tu warianty znacznie gorsze zwłaszcza przy drodze DK61 która dźwiga na sobie duży tranzyt i bez zbędnych komentarzy powinna ona być trasą S61 w całym przebiegu 2+2, tak jak całe lata się o tym mówiło.  Następnie, o linii kolejowej Rail Baltica również trudno wypowiadać się w pozytywach, ponieważ tu jest jeszcze gorzej - ten projekt jeszcze przez poprzednia ekipę rządzącą został zaprzepaszczony, a nowy rząd jak widać będzie kontynuował zapaść. Nie ma zapewnionych środków na prace na odcinku B-stok - Ełk - Suwałki - granica RP/LT. Na tym odcinku projekt został mega okrojony do prędkości 120km/h i jednego toru wymuszającego mijanki i oczekiwania składów jeden ne drugi - I TO SIĘ NAZYWA KORZYTARZ ŁĄCZĄCY KRAJE UE ?!  Przypominając  dalej: o połączeniach kolejowych cisza, o ktre Szmit zabiegał, tzn. Ełk-Olecko, które zostały zlikwidowane. Natomiast zakup lokomotywa GAMA/Pesa do prowadzenia pociagów m.in. na linii EŁk-Olecko-Suwałki to dosłowna kpina. W tej relacji pociągi nie jeżdżą od 7-8 lat. Więc GAMA doczeka się przejazdów - ale wie ktoś kiedy? Bo pan Szmit chyba wie? Idźmy dalej - Linia kol. 223 Ełk-Orzysz-Mikołjaki-Mrągowo-Olsztyn leży i dogorywa a jej zmodernizowany odcinek EŁk-Orzysz rdzewieje i zapewne za 2-3 lata zacznie chwastami porastać. Ciekawe jak pan Schmit będzie rozwiązywał te tematy i zagadnienia?

D
DROGOWIEC

Przekrój 2+1 - kompletny niewypał !!! - patrz Obwodnica Olecka. Budujmy w końcu jak Bóg przykazał, a nie znowu za kilka lat ponowna przebudowa bo natężenie wzrosło w związku np. otwarciem nowego przejścia granicznego itp. Każdy kierowca wie jak się jedzie drogą dwujezdniową a jak 2+1. Co będzie jak TIR się rozkracze na odcinku z jedną jezdnią a po obu stronach bariera i nie ma jak ominąć !!! Korek i nerwy murowane  :mellow:  A koszty ? nie ma aż tak dużej różnicy (nie więcej niż 25 %) . Wiem co mówię bo siedzę w tej branży dosyć długo żeby tak twierdzić. Warto dołożyć by jeździć jak cywilizowany człowiek.

Aha i nie wpuszczać gównozjadów z Zachodu do realizacji tych inwestycji. Np. cwaniaki z Hiszpanii czy Litwy realizowali u siebie te inwestycje własnymi firmami które dzięki temu zdobyły kapitał i doświadczenie, a teraz wygryzły wszystkie Polskie firmy a te niedobitki które się ostały robią u nich za Murzynów za psie pieniądze (i to w najlepszym wypadku !!!) bo czasami nie płacą wcale wymyślając tysiące powodów odnośnie jakości robót lub innych czasami absurdalnych wymogów formalno - prawnych i śmieją się z tego polskiemu wymiarowi sprawiedliwości prosto w twarz bo po prostu ich na to stać.

 

Drogowiec.

Z
Zdzisław Dyrman zasadniczo
W dniu 18.02.2016 o 09:41, adam napisał:

Bez sensu jest porównywanie starego przebiegu obwodnicy poprzez szeroka, zabagnioną dolinę w dole rzeki z przecięciem jej pod Raczkami, gdzie rzeka i jej otoczenie mają ZUPEŁNIE inny charakter

No ale pod Raczkami wg Jozina i jemu podobnych jest niezwykle cenny matecznik rysia kartoflanego - jedyny w Europie.

a
adam
W dniu 17.02.2016 o 17:16, Jozin z Bazin napisał:

Obserwowałem budowę obwodnicy Augustowa przez Budimex, skończyli w terminie, choć mieli spore problemy z podmokłym terenem, ale żaden z "ekologów" teraz nie protestuje, choć obwodnica Augustowa przebiega przez tereny cenne przyrodniczo, czyli Dolinę Rospudy :-)

Bez sensu jest porównywanie starego przebiegu obwodnicy poprzez szeroka, zabagnioną dolinę w dole rzeki z przecięciem jej pod Raczkami, gdzie rzeka i jej otoczenie mają ZUPEŁNIE inny charakter

P
POdróżny
W dniu 17.02.2016 o 12:23, Gość napisał:

ZAniedbania rządów PO_PSL i PO-wskiej  władzy białostockiej  doprowadziły do pominięcia Białegostoku.  Pamiętam opisana w prasie sytuację gdzie Posel Tyszkiewicz glosil w  Łomzy  o swoich osobistych zasługach w przebiegu trasy. Niedawna głosił o poprawkach do zaniechanych przez siebie spraw. Czyżby mial już amnezję ?

Jaki POseł - takie efekty jego b e ł k o t u   !!!!!!!!!!!!!!!!

J
Jozin z Bazin

Obserwowałem budowę obwodnicy Augustowa przez Budimex, skończyli w terminie, choć mieli spore problemy z podmokłym terenem, ale żaden z "ekologów" teraz nie protestuje, choć obwodnica Augustowa przebiega przez tereny cenne przyrodniczo, czyli Dolinę Rospudy :-)

s
sondor

Znacie tą bajkę? - znamy, znamy - więc posłuchajcie - a słuchać już naprawdę nie chcemy, natomiast chcemy realnego działania odnośnie budowy drogi.

Dlaczego spytacie - odpowiedź- TIR zaTirem, żeby nie było świateł /a i na tych strach przechodzić/ na skrzyżowaniach, Suwałki można było by podzielić na Suwałki wschodnie i zachodnie.

Oni nam ciągle opowiadają, bajarze z Warszawy - sami wożą się samochodami i to z kierowcą, nie znają smaku jazdy między TIRami. Może czas najwyższy żeby tych "rozkoszy" zasmakowali sami to może przestaną nam bajdurzyć!!!

G
Gość

najpewniejsza jest via Baltica?:

czyli reszta dróg (z zaplanowanych za czasów POPSL) już na pewno jest skreślona ?

a jeszcze nie wiadomo czy skreślą via Balticę? Nie jest "na pewno", tylko "jest najpewniejsza"

 

ten gościu niczego nie obiecuje ze zrobi, tylko ze będa cięcia + typowe "narzekactwo" na poprzednika

:)

bravo

 

M
MaXXioR

"

13 kilometrów w ponad trzy lata." - jedną łopatą to i tak sukces.
I to bez taczki! ;)
G
Gość

ZAniedbania rządów PO_PSL i PO-wskiej  władzy białostockiej  doprowadziły do pominięcia Białegostoku.  Pamiętam opisana w prasie sytuację gdzie Posel Tyszkiewicz glosil w  Łomzy  o swoich osobistych zasługach w przebiegu trasy. Niedawna głosił o poprawkach do zaniechanych przez siebie spraw. Czyżby mial już amnezję ?

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie