Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważna droga nie powstanie przez... Żółwia Błotnego

Paweł Tomkiewicz [email protected]
Wariant IVa (kolor morski) zdaniem specjalistów jest najlepszy pod względem technicznym i ekonomicznym, ale nie przyrodniczym.
Wariant IVa (kolor morski) zdaniem specjalistów jest najlepszy pod względem technicznym i ekonomicznym, ale nie przyrodniczym.
Nie uda się wybudować drogi poza obszarem Natura 2000.

Mimo wielu lat analiz nie zapadła jeszcze decyzja, którędy będzie przebiegała najważniejsza droga na Mazurach. Wariant zakładający przebudowę trasy w pobliżu istniejącego szlaku jest najlepszy pod względem ekonomicznym i technicznym. Według wstępnych szacunków pochłonie on niecałe 2 mld zł netto. Niestety przebiega przez niezwykle cenną pod względem przyrodniczym Ostoję Żółwia Błotnego Baranowo. Druga z rozpatrywanych propozycji omija te tereny, ale i tak ingeruje w obszary Natura 2000. W dodatku jest droższa o ok. 360 mln zł.

Nowa droga stwarza zagrożenia
Analiza przebiegów krajowej szesnastki na odcinku z Mrągowa do Ełku rozpoczęły się w 2008 roku. Ze względu na teren trudny pod względem przyrodniczym, stopniowo dochodziły nowe propozycje. W pewnym momencie drogowcy rozpatrywali aż 41 wariantów. Ostatecznie w 2010 roku wybrano 7 najlepszych i poddano je dalszej analizie. Jej wyniki zostały właśnie opublikowane.

Wiele miesięcy zajęło specjalistom przeprowadzenie szczegółowej inwentaryzacji przyrody. Analizie florystycznej został poddany obszar 180 kilometrów kwadratowych, a faunistycznej aż 360 km kw. Na tym terenie znajduje się m.in. 210 siedlisk chronionych, ok. 300 stanowisk chronionych roślin i grzybów oraz 28,8 tys. stanowisk chronionych ptaków.

- Z przedstawionych analiz wynika, że najkorzystniejszym pod względem środowiskowym jest wariant III, przebiegający na północ od istniejącej trasy - wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z raportu oddziaływania na środowisko wynika, że zajmie on ok. 15,3 ha powierzchni obszarów Natura 2000 i 526 ha Obszarów Chronionego Krajobrazu, m.in. Jezior Orzyskich i Pojezierza Ełckiego. Żeby wariant ten powstał, potrzeba będzie wykarczować ok. 95 ha lasów. Jego budowa spowoduje zniszczenie 26 stanowisk roślin i 152 stanowisk zwierząt objętych ochroną. Utrudni tez życie mieszkańcom regionu. Hałas samochodów przekroczy normy w pobliżu 29 budynków, w tym 15 wielorodzinnych, a budowniczy będą musieli wyburzyć 5 domów.

- Wariant III, o najmniejszej ilości kolizji środowiskowych, jest nadal inwestycją stwarzającą wiele zagrożeń i strat w środowisku - czytamy w raporcie. - Należy mieć świadomość, że pozostałe warianty generowałyby tych negatywnych skutków jeszcze więcej.

Decyzja zapadnie w Warszawie
- Jest on jednak najmniej korzystny pod względem ekonomicznym - dodaje Karol Głębocki. - Wariant IVa, przebiegający w korytarzu zbliżonym do istniejącej 16-tki, jest najkorzystniejszy pod względem ekonomicznym i technicznym.

Jak wyjaśniają drogowcy koliduje on jednak przede wszystkim z obszarem Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Błotnego Baranowo. Unijne dyrektywy zakazują prowadzenia inwestycji na takim terenie, jeśli istnieje wariant alternatywny, omijający chronione siedlisko.

Jednak taki projekt jest nieopłacalny. Najlepiej świadczy o tym tzw. wewnętrzna stopa zwrotu. Przy jej obliczaniu porównuje się poniesione nakłady z planowanymi zyskami w postaci oszczędności paliwa i czasu kierowców.

Dla wariantu IVa wynosi ona 10,85 proc., a dla III - 1,69 proc. Inwestycja jest opłacalna, gdy ma wartość powyżej 5 proc., co oznacza, że nakłady zwrócą się po 20 latach. Wynika z tego, że droga w wariancie IVa zwróci się po 10 latach, a w wariancie III - po 60 latach.

- Obecnie analizujemy dokumenty, a następnie wraz z rekomendacją oddziału w Olsztynie przekażemy do GDDKiA w Warszawie - dodaje rzecznik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna