Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykluczenie cyfrowe. Nie potrafimy otworzyć okna na świat

(now)
Dlaczego Internet nie wyrównuje szans? - zastanawiali się w Białymstoku przedsiębiorcy, władze i organizacje pozarządowe.
Wykluczenie cyfrowe. Nie potrafimy otworzyć okna na świat

Nowoczesne technologie komunikacyjne i informacyjne ułatwiają życie - przekonywał zebranych w sali konferencyjnej Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku wicemarszałek woj. podlaskiego Ignacy Jasionowski. - Pomagają w znalezieniu pracy, ułatwiają życie osób niepełnosprawnych, umożliwiają naukę.

27 lutego odbyło się II szkolenie projektu TR@NSPOD zatytułowane "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu mieszkańców województwa podlaskiego - jak pokonać świadomościowe i edukacyjne bariery rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego". A barier tych nie brakuje, przede wszystkim na podlaskiej wsi.

Edukacja od podstaw

- Niedostateczny dostęp do infrastruktury, starzenie się społeczeństwa i ucieczka młodych ludzi ze wsi - wyliczał Piotr Krośniak, reprezentujący Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.

Jak można je pokonać? Potrzebna jest edukacja od podstaw, czyli opanowanie umiejętności obsługi komputera i korzystania z Internetu w praktyce, związanej z pracą w gospodarstwie, z prowadzeniem firmy czy załatwianiem spraw w urzędzie.

- Tylko wtedy zainwestowane w informatyzację pieniądze przełożą się na wyższą jakość życia mieszkańców wsi i ich zadowolenie - podsumowała dr Marzena Łotys ze Stowarzyszenia "Edukacja Inaczej".

Jej zdaniem, to urzędy marszałkowskie mają największe możliwości, by zachęcać gminy do wdrażania edukacji informatycznej wśród mieszkańców.

Niewykorzystane możliwości

Tymczasem mieszkańcy Podlasia najczęściej używają komputerów do zabawy - korzystania z Internetu, redagowania tekstu oraz gier. Do załatwiania codziennych spraw drogą elektroniczną brakuje im wiedzy i podstawowych umiejętności. Swoją rolę odgrywa też lęk przed nieznaną technologią.

Aż 97 proc. mieszkańców podlaskich wsi chce się uczyć, jednak realizuje swe potrzeby tylko 75 proc. - wynika z badań Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu i Biura Inicjatyw Rozwojowych w Białymstoku. Najbardziej interesują ich doraźne kursy i szkolenia (50 proc.) związane z wykonywaną pracą. I chociaż jesteśmy przekonani, że nabywanie umiejętności informatycznych daje ogromne szanse, 15 proc. woli zdobyć tradycyjny zawód.

Zaledwie 8 proc. mieszkańców wsi chce się uczyć języków obcych. Jeszcze mniej - 8 proc. - chciałoby założyć własną firmę.

Pieniądze, pomysły i ludzie

- Potrzebne są projekty, które zmotywują mieszkańców naszego województwa do zmiany zachowań - radził Sławomir Wilk, doradca w projekcie TR@NSPOD. - Powinny sprawić, by technologia była tańsza, przyjazna dla użytkownika i dostępna.

Taki projekt zrealizował np. Płock. Ze szkoleń organizowanych przez gminę (edytor tekstu, poczta elektroniczna, Internet) skorzystało 125 osób. Wzięły także udział w takich inicjatywach jak "Internetowy haftowany świat" czy " Z angielskim na ty".

W kwietniu ruszy Program Rozwoju Bibliotek. Obejmować będzie system szkoleń pracowników i wsparcie informatyczne placówek.
Fundusze na pomoc w dostępie do Internetu osobom w trudnej sytuacji oferuje Unia Europejska. Anna Kalużna z MSWiA zaprezentowała możliwości działania 8.3 Programu "Innowacyjna Gospodarka".

Kolejne szkolenie w ramach projektu TR@NSPOD już 26 marca. Tematyka: finansowanie projektów na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w województwie w latach 2009-2012.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna