Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o sprzęgło

Piotr Walczak
Duże obroty silnika, a przy tym tylko częściowa praca sprzęgła, spowodować mogą duży poślizg na tarczy i w efekcie jej spalenie - mówi Jan Wnorowski, kierownik serwisu
Duże obroty silnika, a przy tym tylko częściowa praca sprzęgła, spowodować mogą duży poślizg na tarczy i w efekcie jej spalenie - mówi Jan Wnorowski, kierownik serwisu Fot. P. Walczak
- Sprzęgło powinno nam służyć przez 100-200 tysięcy kilometrów jazdy. Po tym czasie najczęściej konieczna będzie jego wymiana z powodu naturalnego zużycia - mówi Jan Wnorowski, kierownik serwisu Top Auto w Krupnikach.

Pamiętajmy, aby podczas jazdy nie opierać nogi na pedale sprzęgła. Nie powinniśmy także prowadzić samochodu w butach na wysokim obcasie, gdyż często wtedy nie wciskamy pedału do końca i jeździmy na tzw. półsprzęgle. Może to spowodować jego szybsze zużycie.

Niebezpieczne jest także ruszanie z piskiem opon, tzw. palenie gumy czy też jazda na hamulcu ręcznym z jednoczesnym przyspieszaniem. Unikajmy również częstej jazdy w błocie i na grząskim terenie. Aby zapobiec awarii, nie popuszczajmy sprzęgła dodając jednocześnie gwałtownie gazu.

Jak mówi Jan Wnorowski, pierwsze objawy zużycia sprzęgła to nasilające się szarpania auta podczas ruszania i ciężko pracujący pedał sprzęgła.
Jeżeli w porę nie odwiedzimy serwisu, samochód w pewnej chwili przestanie jechać i konieczne będzie holowanie.

Jak ocenia Jan Wnorowski, spalenie sprzęgła, o którym często mówią kierowcy, występuje w jednostkowych przypadkach, choć może się zdarzyć.

- Duże obroty silnika, a przy tym tylko częściowa praca sprzęgła, spowodować może duży poślizg na tarczy i niestety spalenie tarczy sprzęgła. Poczujemy wtedy ostry swąd - wyjaśnia Jan Wnorowski. - Przez pewien czas sprzęgło może jeszcze działać, ale trzeba liczyć się z tym, że wkrótce przestanie.

Jeżeli okaże się, że docisk nie jest spalony i popękany powierzchniowo, to wtedy wymieniana jest sama tarcza.

- Tak naprawdę, jeżeli auto jeździ wyłącznie w trasach, to być może sprzęgło wytrzyma tak długo jak cały samochód - mówi Jan Wnorowski. - Może to być 300, a nawet 400 tysięcy przejechanych kilometrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna