Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok - Warszawa. Od grudnia pojedziemy superpociągiem Dart (zdjęcia)

(ika)
Za jednego Darta PKP Intercity zapłaci średnio ponad 5 mln zł
Za jednego Darta PKP Intercity zapłaci średnio ponad 5 mln zł Tomasz Hołod
Rozpędza się do 160 km/h, ma klimatyzację, ergonomiczne fotele, WiFi i windy dla niepełnosprawnych. "Dart", pierwszy polski pociąg dużych prędkości, będzie kursował między Białymstokiem a Warszawą już od grudnia.

Warunkiem jest zakończenie prac modernizacyjnych torów na odcinku Tłuszcz - Sadowne i ponowne otwarcie dla pociągów całej linii Białystok - Warszawa. A remont, jak zapewnia inwestor, idzie zgodnie z planem.

- Nowe składy planujemy wdrożyć do codziennej eksploatacji od wejścia w życie nowego rozkładu - Beata Czemerajda ze spółki PKP Intercity.

A ten zacznie obowiązywać już 13 grudnia.

Prace nad nową siatką połączeń trwają. Więcej na jej temat będzie wiadomo jeszcze w tym miesiącu.

Pociągi zespolone Dart produkuje bydgoska PESA. Ich odbiór ma nastąpić do końca października. PKP IC zamówiło w sumie 20 takich pojazdów. Jeden z nich ma kursować w woj. podlaskim. Regionie, który od blisko roku w ogóle nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego do Warszawy, ponieważ fragment torów został całkowicie zamknięty.

Nowe dziecko bydgoskiej Pesy. Kolejarze testują pociąg Dart (wideo TVN24/x-news)

Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe mówi, że ruch pociągów na odcinku Tłuszcz - Łochów zostanie przywrócony 1 listopada, natomiast na odcinku Łochów - Sadowne 1 grudnia. Po udrożnieniu linii pociągi mają pokonywać trasę do stolicy w 2,5 godz. Docelowo, po zakończeniu modernizacji całej trasy z Białegostoku do Warszawy, składy mają pokonywać dystans w mniej niż 2 godziny. Do tego czasu podróżnych czeka jeszcze modernizacja dwóch ostatnich odcinków do Białegostoku.

Do połowy września PKP PLK ma mieć pozwolenie na ich budowę. W pierwszej kolejności planowana jest modernizacja odcinka Sadowne - Czyżew. Przetarg będzie ogłoszony pod koniec roku, a prace rozpoczną się w IV kwartale 2016 r. Czy to oznacza, że mieszkańcy woj. podlaskiego znów zostaną pozbawieni połączenia kolejowego z Warszawą? Jak zapewnia inwestor - nie.

- Prace będą wykonywane przy zamknięciu jednego toru, więc ruch pociągów zostanie utrzymany - zapewnia Karol Jakubowski z PKP PLK.

Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok planowana jest na 2018 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna