Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwoje mieszkańców woj. podlaskiego straciło przez oszustów w sumie prawie 150 tys. zł

OPRAC.:
Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Przestępcy ciągle wyłudzają dane kont bankowych, kart kredytowych, przesyłają też fałszywe linki do stron i okradają konta. Ofiarą takich działań padła 67-letnia mieszkanka Suwałk, która próbowała zainwestować pieniądze, a zamiast zarobić miliony, straciła blisko 140 tys. zł.
Przestępcy ciągle wyłudzają dane kont bankowych, kart kredytowych, przesyłają też fałszywe linki do stron i okradają konta. Ofiarą takich działań padła 67-letnia mieszkanka Suwałk, która próbowała zainwestować pieniądze, a zamiast zarobić miliony, straciła blisko 140 tys. zł. Podlaska policja
Oszuści nie odpuszczają, a sposoby ich działania są coraz bardziej wyszukane. Tym razem przestępcy udawali pracowników banku oraz brokera.

Jedną z metod był tzw. spoofing, czyli podszywanie się oszustów pod autentyczne numery. W miniony poniedziałek oszuści zadzwonili do 83-letniego białostoczanina. Na jego telefonie wyświetlił się numer telefonu placówki bankowej. Dzwoniąca oszustka przedstawiła się jako pracownik banku i oświadczyła, że senior padł ofiarą oszustwa i stracił 700 zł.

Przekazując te informacje wypytywała mężczyznę o oszczędności, jakie posiada na swoich rachunkach. Chwilę później z seniorem zaczął rozmawiać inny oszust, przedstawiający się jako inspektor od zabezpieczeń. To on kazał 83-latkowi pójść do banku i wypłacić wszystkie zgromadzone oszczędności. Polecił mu także, aby nie rozłączał prowadzonej z nim rozmowy.

Czytaj też: Mieszkanka Bielska Podlaskiego przez okno wyrzuciła 150 tys. złotych. Myślała, że to policja, a to byli oszuści

Senior, chcąc uchronić swoje oszczędności, wypłacił blisko 25 tys. zł, a następnie zaczął wpłacać je do wpłatomatu zgodnie z instrukcjami przekazanymi mu w trakcie rozmowy telefonicznej.

- 83-latek wpłacił blisko 8 tysięcy złotych, jednak w wyniku awarii wpłatomatu nie mógł zrealizować tej operacji do końca. Chciał ją dokończyć w placówce bankowej, do której wszedł rozmawiając przez telefon z oszustem. Słysząca prowadzoną rozmowę pracownica banku zorientowała się, że senior rozmawia z przestępcą i kazała mu natychmiast się rozłączyć. Tylko dzięki jej czujności, mężczyzna nie stracił reszty oszczędności - podkreśla aspirant Katarzyna Molska-Zarzecka z Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku.

Niestety tyle "szczęścia w nieszczęściu" nie miała mieszkanka Suwałk, z której konta w tym tygodniu oszuści wypłacili prawie 140 tys. zł. Jak? 67-latka która próbowała zainwestować pieniądze, po tym jak znalazła ofertę w internecie. W formularzu, który jej się wyświetlił podała swoje dane, po czym skontaktował się z nią oszust, podszywający się pod konsultanta. Po uzyskaniu zapewnienia, że rozmówczyni zainteresowana jest inwestycją "konsultant" uprzedził, że za chwilę zadzwoni broker, a dla uwiarygodnienia dalszych rozmów przekazał trzyliterowy "kod bezpieczeństwa".

Jeszcze tego samego dnia z 67-latką skontaktował się mężczyzna, podający się za brokera platformy transakcyjnej. Za jego namową suwalczanka zainstalowała na swoim komputerze aplikację, która jak się później okazało, posłużyła przestępcom do zdalnej obsługi urządzenia. W czasie dalszych rozmów kobieta postępowała zgodnie z instrukcjami rozmówcy, które miały służyć do zarejestrowania się na platformie.

Zobacz także: Oszustwo "na blika". Przestępca podszył się pod mieszkankę Suwałk i poprosił jej brata o 2 tys. zł pożyczki

- W ten sposób przestępcy weszli w posiadanie danych, które umożliwiły im dostęp do konta kobiety. Zdążyli też namówić swoją ofiarę do zaciągnięcia pożyczki. Cały czas powtarzali jej, że zarobi tym więcej, im więcej zainwestuje. Nieświadoma przestępczej gry suwalczanka zobaczyła na swoim koncie kwotę niemal 2 milionów złotych. Gdy chciała wypłacić zysk okazało się, że konto jest już puste - relacjonuje komisarz Eliza Sawko z suwalskiej komendy policji.

Mundurowi kolejny raz apelują o czujność przy podejmowaniu decyzji finansowych.

Co robić, by nie paść ofiarą oszusta?

  • przede wszystkim kieruj się zdrowym rozsądkiem przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych i bądź czujny szczególnie tam, gdzie w grę wchodzi obietnica szybkiego pomnożenia pieniędzy - tak najczęściej działają oszuści;
  • jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzeń, możesz być pewien, że to oszustwo;
  • pamiętaj, że tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych;
  • jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku, w celu potwierdzenia jej wiarygodności.
od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna