MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Porady Federacji Konsumentów: Zakup telefonu w promocji

opr. (d)
sxc.hu
Sprzedawca będący jednocześnie operatorem zobowiązany jest wydać konsumentowi aparat, aktywować oraz świadczyć usługę.

Jak podpowiadają eksperci z Federacji Konsumentów, należy rozróżnić dwie sytuacje. W pierwszej sprzedawca jest też operatorem, w drugiej sprzedawca i operator występują jako dwa różne podmioty.

W pierwszym przypadku konsument nabywa aparat telefoniczny i usługę telekomunikacyjną. Może to zrobić w salonie firmowym operatora, na stronie internetowej operatora bądź zamawiając w biurze obsługi operatora. W wyżej wymienionym modelu występują dwa podmioty: sprzedawca (operator) i konsument. Należy podkreślić, że w tej sytuacji fakturę za sprzedaż zawsze wystawia operator. Konsument nabywający aparat telefoniczny i usługę telekomunikacyjną zawiera dwie umowy: umowę sprzedaży i umowę o świadczenie usług telefonicznych, które należy rozpatrywać łącznie ze względu na cel ich zawarcia. W powyższym przypadku konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny za promocyjnie nabyty aparat telefoniczny oraz do regularnych opłat abonamentowych.

Natomiast sprzedawca, będący jednocześnie operatorem, zobowiązany jest wydać konsumentowi aparat, aktywować oraz świadczyć usługę. Ponadto ponosi również odpowiedzialność w przypadku, gdy towar jest niezgodny z umową lub usługa jest świadczona nieprawidłowo.

W drugiej sytuacji występują dwa odrębne podmioty: sprzedawca i operator. Pomiędzy klientem a sprzedawcą zawarta jest umowa sprzedaży aparatu telefonicznego, a sprzedawca, który sprzedał telefon we własnym imieniu, zobowiązany jest do ponoszenia odpowiedzialności za wady tego towaru. Ponadto sprzedawca w imieniu i na rzecz operatora podpisuje umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z konsumentem. Jednak na podstawie tej umowy to operator zobowiązany jest do prawidłowego świadczenia wymienionej usługi. Klient musi wywiązać się z obowiązku opłat abonamentowych na rzecz operatora.

Tak więc, można stwierdzić iż mamy do czynienia z dwiema odrębnymi umowami i rozdzieloną odpowiedzialnością. Za wady towaru odpowiada sprzedawca, a za nieprawidłowe świadczenie usługi odpowiada operator.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna