Przebudowane perony na trasie Sokółka – Suwałki ułatwią dostęp do kolei. Umowy na modernizację zostały podpisane

Martyna Tochwin
Martyna Tochwin
Poprawią się warunki obsługi pasażerów na stacjach kolejowych w Augustowie i Dąbrowie Białostockiej
Poprawią się warunki obsługi pasażerów na stacjach kolejowych w Augustowie i Dąbrowie Białostockiej m.tochwin
Poprawią się warunki obsługi pasażerów na stacjach kolejowych w Augustowie i Dąbrowie Białostockiej. Umowy na przebudowę peronów w obydwu tych miejscowościach podpisał w czwartek, 9 lutego, Andrzej Kierman, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Białymstoku z przedstawicielem wykonawcy. Inwestycje sfinansowane z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, będą gotowe w tym roku.

W ramach „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, pozytywnie zmienią się perony na dziewięciu stacjach i przystankach na linii kolejowej Sokółka – Suwałki.

W czwartek 9 lutego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę peronów na stacjach w Augustowie i Dąbrowie Białostockiej. Prace obejmą także lokalizacje: Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Balinka, Augustów Port, Szczepki i Płociczno k. Suwałk – na które już zostały podpisane umowy z wykonawcami. Łącznie na prace przeznaczono 18 mln zł, ich zakończenie planowane jest jesienią.

– Na Podlasiu, jak i w całym kraju, kontynuujemy inwestycje z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Coraz więcej mieszkańców zyskuje wygodny i bezpieczny dostęp do kolei. Cieszę się, że z efektów Programu skorzystają także mieszkańcy powiatów sokólskiego, augustowskiego i suwalskiego. Konsekwentnie pracujemy na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dzięki inwestycjom poprawi się komfort codziennych dojazdów do szkoły i pracy. Perony po przebudowie będą wyższe i wygodniej będzie z nich wsiadać do pociągów. Pochylnie i antypoślizgowa nawierzchnia zapewnią łatwy dostęp wszystkim osobom, w tym podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się. Zainstalowane zostaną wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Na każdym peronie będzie możliwość zostawienia roweru, a orientację i bezpieczeństwo po zmroku zapewni ekologiczne oświetlenie LED.

– Kolej w województwie podlaskim zmienia się pozytywnie w wymiarze lokalnym, jak i międzynarodowym. Z efektów modernizacji przystanków w ramach Programu korzystają już podróżni na linii Białystok-Czeremcha, a lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy następnych podlaskich miejscowości. W realizacji lub w przygotowaniu są też duże inwestycje na międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Samorządowcy i przedstawiciele wojewody podkreślali duże znaczenie takich inwestycji dla rozwoju tych miejsc. Wicewojewoda podlaska Bogusława Szczerbińska mówiła, że modernizacja i budowa nowych peronów w mniejszych ośrodkach pozwoli na skomunikowanie ich z większymi miastami; dzięki temu miejsca te będą bardziej dostępne dla turystów oraz inwestorów.

Z kolei burmistrz Dąbrowy Białostockiej Artur Gajlewicz zwrócił uwagę, że transport kolejowy to w jego miejscowości jedyny pewny transport dla mieszkańców, który dowozi ich do pobliskich większych miejscowości do pracy czy np. w celach turystycznych do Augustowa.

- Przebudowa kompleksowa peronów i dworca w Dąbrowie Białostockiej daje nam ogromną możliwość rozwoju i polepszenia sytuacji i życia mieszkańców gminy - ocenił burmistrz.

Na aspekt odbioru wyglądu stacji kolejowych wśród przyjeżdżających do naszego regionu turystów zwrócił też uwagę zastępca burmistrza Augustowa, Sławomir Sieczkowski.

– Wiemy jaką markę ma wśród mieszkańców Polski nasze miasto i chcemy, aby stacja kolejowa w Augustowie prezentowała się nowocześnie i funkcjonalnie – powiedział przedstawiciel augustowskiego samorządu.

W województwie podlaskim „Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” obejmuje łącznie 12 przystanków. Na linii Białystok – Czeremcha podróżni korzystają już z peronów w Kleszczelach i Suchowolcach. Również na tej trasie, w Gregorowcach w powiecie bielskim wybudowany będzie peron w nowej lokalizacji. Zlokalizowany będzie ok. 2 km od dotychczasowego, w stronę Czeremchy, dzięki czemu mieszkańcy będą mieli ułatwiony dostęp do kolei.

Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 przyczynia się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych. W zadaniu uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 185 lokalizacji, a na liście rezerwowej 129.

Obejrzyj materiał TVP Białystok na ten temat:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie