Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja towaru. Jak korzystać, gdzie zgłaszać

(jp)
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski Archiwum
W środę gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta w Białymstoku. Odpowiadał na pytania naszych Czytelników

Konrad: Miesiąc temu złożyłem reklamację telewizora. Był na gwarancji. Wymieniono mi na nowy, wolny od wad. Czy okres trwania gwarancji nalicza się od początku?

Jeżeli w wyniku rozpatrzenia reklamacji z tytułu gwarancji dochodzi do wymiany wadliwego towaru na nowy lub gwarant dokonuje istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego produktu. W przypadku wymiany samodzielnej części należącej do reklamowanego towaru termin gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części. Natomiast co do napraw drobniejszych termin gwarancji ulega przedłużeniu o okres, w ciągu którego konsument nie mógł z towaru korzystać.

Zasady te obowiązują niezależnie od treści oświadczenia gwarancyjnego i wynikają z przepisów kodeksu cywilnego.

Adam: 15 listopada 2015 r. kupiłam laptop. Po dwóch miesiącach przestał działać w nim głośnik. Po odkryciu tej wady zgłosiłam reklamację , bo był na gwarancji. Reklamację uznano za zasadną i laptop naprawiono. 5 marca 2016 r. wydano mi komputer. Jednak po miesiącu wada ujawniła się ponownie. Chciałbym tym razem złożyć reklamację do sprzedawcy z tytuł rękojmi. Czy mogę to zrobić?

Niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji kupujący ma prawo dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi, ponieważ to on decyduje o rodzaju reklamacji. Nawet w sytuacji nieuwzględnienia przez gwaranta żądania kupującego ma on prawo do wykonywania swoich uprawnień w ramach rękojmi bezpośrednio od sprzedawcy. Te dwie procedury reklamacyjne nie mogą toczyć się równocześnie. Kupujący decydując się na złożenie reklamacji musi zdecydować, którą ścieżką dochodzenia swoich praw podąży. Wykonanie uprawnień z tytułu gwarancji nie ma wpływu na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi, co oznacza, że np. naprawa towaru w ramach gwarancji nie ogranicza możliwości późniejszego skorzystania z reklamacji z tytułu rękojmi w odniesieniu do wad ujawnionych w tym samym towarze. W przypadku skorzystania z uprawnień przewidzianych w gwarancji, bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony od dnia zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Ustawa nie przewiduje żadnej szczególnej formy zawiadomienia sprzedawcy o wadzie, ale dla celów dowodowych najlepiej przygotować je na piśmie. Termin na realizację uprawnień z tytułu rękojmi biegnie dalej od dnia nieuwzględnienia reklamacji złożonej u gwaranta lub od chwili upływu czasu na wykonanie obowiązków wynikających z tej gwarancji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna