Natomiast Jerzy Gryszkiewicz z Raczek optuje za dotychczasowym rozwiązaniem, czyli przez Augustów. - Inwestycja już trwa, wydaliśmy na nią bardzo dużo pieniędzy. Po co to marnować?
Wczoraj w Suwałkach odbyły się społeczne konsultacje w sprawie przebiegu trasy Via Baltica.
Jeden wariant najlepszy
Firma Scott Wilson na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała różne warianty przebiegu drogi ekspresowej, która połączy Budzisko z Warszawą. Wszystkie kolidują z obszarami chronionymi. W ocenie autorów dokumentu, najbardziej optymalnym wariantem jest ten, który prowadzi z Budziska przez Suwałki, Raczki, Ełk, Łomżę, Ostrowię Mazowiecką i tuż za nią połączy się z krajową "ósemką". 311-kilometrowy odcinek drogi miałby kosztować około 8 mld zł.
- Bez wątpienia byłaby też potrzebna droga ekspresowa z Białegostoku do Warszawy, ale jej znaczenie byłoby mniejsze - oceniał Wacław Jastrzębski, reprezentujący firmę Scott Wilson.
Suwałkom wszystko jedno
Propozycja ekspertów podzieliła zebranych na sali. Mieszkańcy Raczek opowiadali się za budową drogi ekspresowej wzdłuż "ósemki", czyli przez Augustów.
- Nie rozumiem, co tutaj kombinować - dziwił się Jerzy Gryszkiewicz. - Prace na tym odcinku już są prowadzone.
W podobnym tonie wypowiadał się też Bogdan Dyjuk, który przez wiele lat zabiegał o budowę augustowskiej obwodnicy.
- To rozwiązanie jest najlepsze i nie prowadzi do marnotrawienia pieniędzy - mówił.
Ale na sali byli też zwolennicy nowej trasy, czyli przez Raczki.
- Mieszkam w Augustowie i zależy mi na tym, aby przez miasto nie jeździły tiry - mówi Usowicz. - Drogę trzeba szybko wybudować, a im krótsza, tym łatwiej.
Zwolennicy trasy przez Raczki jako argument podawali również, że inwestor otrzyma dofinansowanie z Unii.
- Obwodnica przez Rospudę? Nie ma na to szans - ocenia Usowicz.
Głosu nie zabierali jedynie suwalczanie. W ich przypadku przebieg trasy praktycznie nie ma żadnego znaczenia. Każda bowiem wersja przewiduje budowę obwodnicy miasta. Różnica polega jedynie na tym, gdzie będzie się rozpoczynała - na szosie augustowskiej czy raczkowskiej.
Trasa Via Baltica ma być zbudowana w ciągu siedmiu, a w najgorszym przypadku 12 lat.
- Ta droga już się buduje, myślę o odcinku z Warszawy do Ostrowi - uściślił Jarząbski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?