Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Baltica przez Raczki czy Augustów?

Helena Wysocka [email protected]
- Im krótsza droga, tym mniej spalin - przekonuje Andrzej Usowicz. - Najlepiej więc budować przez Raczki.
- Im krótsza droga, tym mniej spalin - przekonuje Andrzej Usowicz. - Najlepiej więc budować przez Raczki. H. Wysocka
Suwałki. Trasa Via Baltica powinna przebiegać przez Raczki, ponieważ jest to krótszy odcinek i szybciej będzie zbudowany - uważa augustowianin Andrzej Usowicz.

Natomiast Jerzy Gryszkiewicz z Raczek optuje za dotychczasowym rozwiązaniem, czyli przez Augustów. - Inwestycja już trwa, wydaliśmy na nią bardzo dużo pieniędzy. Po co to marnować?

Wczoraj w Suwałkach odbyły się społeczne konsultacje w sprawie przebiegu trasy Via Baltica.

Jeden wariant najlepszy
Firma Scott Wilson na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała różne warianty przebiegu drogi ekspresowej, która połączy Budzisko z Warszawą. Wszystkie kolidują z obszarami chronionymi. W ocenie autorów dokumentu, najbardziej optymalnym wariantem jest ten, który prowadzi z Budziska przez Suwałki, Raczki, Ełk, Łomżę, Ostrowię Mazowiecką i tuż za nią połączy się z krajową "ósemką". 311-kilometrowy odcinek drogi miałby kosztować około 8 mld zł.

- Bez wątpienia byłaby też potrzebna droga ekspresowa z Białegostoku do Warszawy, ale jej znaczenie byłoby mniejsze - oceniał Wacław Jastrzębski, reprezentujący firmę Scott Wilson.

Suwałkom wszystko jedno
Propozycja ekspertów podzieliła zebranych na sali. Mieszkańcy Raczek opowiadali się za budową drogi ekspresowej wzdłuż "ósemki", czyli przez Augustów.

- Nie rozumiem, co tutaj kombinować - dziwił się Jerzy Gryszkiewicz. - Prace na tym odcinku już są prowadzone.

W podobnym tonie wypowiadał się też Bogdan Dyjuk, który przez wiele lat zabiegał o budowę augustowskiej obwodnicy.

- To rozwiązanie jest najlepsze i nie prowadzi do marnotrawienia pieniędzy - mówił.
Ale na sali byli też zwolennicy nowej trasy, czyli przez Raczki.

- Mieszkam w Augustowie i zależy mi na tym, aby przez miasto nie jeździły tiry - mówi Usowicz. - Drogę trzeba szybko wybudować, a im krótsza, tym łatwiej.

Zwolennicy trasy przez Raczki jako argument podawali również, że inwestor otrzyma dofinansowanie z Unii.

- Obwodnica przez Rospudę? Nie ma na to szans - ocenia Usowicz.

Głosu nie zabierali jedynie suwalczanie. W ich przypadku przebieg trasy praktycznie nie ma żadnego znaczenia. Każda bowiem wersja przewiduje budowę obwodnicy miasta. Różnica polega jedynie na tym, gdzie będzie się rozpoczynała - na szosie augustowskiej czy raczkowskiej.

Trasa Via Baltica ma być zbudowana w ciągu siedmiu, a w najgorszym przypadku 12 lat.

- Ta droga już się buduje, myślę o odcinku z Warszawy do Ostrowi - uściślił Jarząbski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna