24 samorządy będą przywracały lokalne połączenia autobusowe. Fundusz dofinansuje

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Ponad 18 mln zł z rządowego funduszu wesprze w Podlaskiem funkcjonowanie 143 linii autobusów komunikacji publicznej w regionie. Dofinansowanie otrzymają 24 samorządy, z którymi wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał już umowy. Autobusy wyjadą na trasy w drugiej połowie styczniu 2021 roku.

Autobusy mają wznowić kursy na trasach liczących niemal 7 tys. km. Z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dofinansowane jest bowiem przywracanie lokalnych połączeń. Dotyczy to linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

- Dzięki Funduszowi mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mogą dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy - zapewnia wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Czytaj również: Za 15 milionów złotych autobusy PKS Nova mają kursować na 35 liniach do końca 2021 roku. Jeśli zgodzi się sejmik województwa podlaskiego

Jak tłumaczy wójt Białowieży (która kosztem 230 tys. zł dofinansowania już przywróciła dwie linie) chodzi o połączenia z Hajnówką, które gmina Białowieża przedłużyła do niewielkiej wsi Gródki.

- Chodzi również o turystów, ale przede wszystkim o mieszkańców, bowiem wielu hajnowian pracuje w Białowieży. Te połączenia już uruchomiliśmy, ale dofinansowanie od wojewody nam część kosztów zrefinansowało. To ważne, bo gmina sama tych kosztów by nie udźwignęła - przyznaje Albert Litwinowicz.

W ramach naboru z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2021 wnioski o dofinansowanie złożyły 24 podlaskie samorządy. Podajemy kwoty, liczbę i długość przywracanych tras.















































JST Liczba linii komunikacyjnych Łączna długość linii (km)Planowana dopłata ze środków FRPA w 2021 r
gmina Białowieża 2 78 230 724 zł
gmina Supraśl 1 11,2 202 674 zł
powiat bielski 1 124 93 774 zł
gmina Choroszcz 1 35,4 398 289 zł
powiat augustowski 14 717,9 1 639 716 zł
gmina Michałowo 2 64 227 400 zł
powiat sokólski 7 332 696 224 zł
województwo podlaskie 35 3226,4 11 113 707 zł
gmina Narewka 2 150 220 302 zł
gmina Mielnik 12 458,6
188 169 zł

gmina Mońki

8

219

377 766 zł

gmina Czyże

1

46,2

47 999 zł

gmina Tykocin

2

67,8

164 744 zł

gmina
Dobrzyniewo Duże

15

281,53

522 322 zł

gmina
Turośń Kościelna (1)

2

27,4

83 515 zł

gmina
Turośń Kościelna (2)

1

16,3

124 206 zł

gmina Wasilków

2

42,8

255 000 zł

gmina Zabłudów

3

99,3

495 145 zł

powiat sejneński

2

80,5

88 389 zł

gmina Suchowola

12

428,9

237 198 zł

gmina Gródek

2

104

104 760 zł

gmina Łomża

3

50,9

163 186 zł

powiat łomżyński

3

58,1

219 458 zł

gmina Kolno

2

88

49 368 zł

gmina Suraż

8

105

56 700 zł

Czytaj również: Blisko 9 mln zł z rządowego funduszu na przewozy autobusowe w województwie podlaskim. Wsparcie otrzymało 28 gmin

Największe wsparcie otrzyma województwo podlaskie (ponad 11 mln zł na powrót 35 linii komunikacyjnych), powiat augustowski (ponad 1,6 mln zł na 14 linii ) i powiat sokólski (prawie 700 tys. zł na przywrócenie 7 linii). Najniższe dofinansowanie (48 tys. zł) otrzymała gmina Czyże, która odnowi jedną trasę autobusową.

- Przywracane linie prowadzą drogami powiatu oraz gmin Lipsk, Płaska, Nowinka czy Sztabin Chodzi o ich lepsze skomunikowanie z Augustowem. Założenia są takie, że rano będzie więcej kursów do Augustowa (bo to miejsce nauki, pracy czy wizyt u lekarza), a po południu do miejscowości ościennych. Czeka nas jeszcze trochę formalności, ale ze wszystkim będziemy gotowi do 18 stycznia, gdy mają ruszyć szkoły, bo przecież głównymi pasażerami tych autobusów będzie młodzież. Dorośli skorzystają z ich niejako przy okazji - mówi starosta powiatu augustowskiego Jarosław Szlaszyński.

Dwanaście linii autobusowych przywróci gmina Suchowola. Połączenia te zniknęły lata temu, bo prowadziły do miejscowości leżących na uboczu. Przy wsparciu Funduszu część z nich zostanie reaktywowana w styczniu.

- Autobusy kursują zwykle drogami wojewódzkimi. My przywracamy te kursy, które zniknęły lata temu, a prowadziły do małych wsi i tzw. kolonii. Odtwarzamy połączenia tych miejscowości (np. Ciemne, Połomin, Grodzisk) z Suchowolą, która jest centrum gminy. Latem mieliśmy pilotaż dotyczący kilku linii, który pokazał jakie są komunikacyjne potrzeby mieszkańców. Teraz realizujemy go przy wsparciu Funduszu - tłumaczy burmistrz Suchowoli Michał Matyskiel.

Czytaj również: Z powodu koronawirusowych obostrzeń PKS Nova zawiesiła część kursów swoich autobusów (zdjęcia)

Podobnie jest w gminie Mońki, która przywróci przewozy na 8 trasach. Zostały wybrane po weryfikacji wcześniejszych połączeń. Trasy, na których kupowano mało biletów przepadły.

- Wskazaliśmy za to nowe połączenia, które przede wszystkim zabezpieczają nasze potrzeby, gdy chodzi o dowóz dzieci do szkół. Zapewniają też dojazd dla tych, którzy pracują w Mońkch, mają tu lekarza, bank itp. Gdy ruszą szkoły ruszą i autobusy, choć jesteśmy gotowi do tego już teraz - zapewnia burmistrz Moniek Zbigniew Karwowski.

Dopłata z FRPA w ramach dodatkowego naboru wniosków nie mogła przekroczyć 3 zł do wozokilometra.

Polska stała się bezpieczna

Wideo

Materiał oryginalny: 24 samorządy będą przywracały lokalne połączenia autobusowe. Fundusz dofinansuje - Kurier Poranny

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po co utrzymywać niewydolną firmę PKS, jesli nie potrafi dostosować się do wspołczesnych czasów?

G
Gość

To znakomita wiadomość.

G
Gość

dopiero teraz? jak PiS zmusza, bo wczesniej pozostawili ludzi bez pomocy

Dodaj ogłoszenie