Most kolejowy w Uhowie. Drugi będzie czynny do końca roku
- Potrzebny był nowoczesny wiadukt, który będzie w stanie przenosić ciężkie pociągi towarowe i długie pociągi pasażerskie. Pamiętajmy, że prędkość na tej linii będzie wynosiła 200 km/h, a czas przejazdu z Białegostoku do Warszawy docelowo znacznie poniżej 1,5 godziny - podkreślał Ireneusz Marchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych w środę (27.09) na konferencji poświęconej inwestycji w Uhowie (gm. Łapy). - W nocy przełączymy ruch na nowy most. Rozpocznie się montaż toru na drugim. Koniec roku i pojedziemy już na całym odcinku w kierunku Białegostoku po dwóch torach.
Czytaj też:
Budowa mostu pochłonęła 46 mln zł. Wiadukt ma 200 metrów długości i waży 1,5 tysiąca tony. Czwartkowe oddanie do użytku pierwszej z dwóch bliźniaczych konstrukcji łączy się z otwarciem w całości nowego toru na odcinku Łapy - Bojary - Baciuty. Do tego podróżni będą mogli korzystać z nowo wybudowanego peronu w Uhowie.
- Przystanek jest w nowej technologii, dostępny dla osób niepełnosprawnych, więc będzie się z niego wygodnie wsiadało do pociągów - podkreślał Dariusz Piontkowski, podlaski poseł i wiceminister edukacji i nauki. - Z punktu widzenia mieszkańców regionu cieszymy się, że prace postępują zgodnie z harmonogramem. W kolejnym roku linia powinna być już w całości oddana do użytku.
Most w Uhowie i reszta robót zgodnie z harmonogramem
W Uhowie wykonawca zacznie teraz prace przy budowie kolejnych części przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów. Powstanie też drugi peron, a stary most kolejowy nad Narwią zostanie rozebrany.
- To kolejny przykład tezy, że województwo podlaskie jest jednym wielkim placem budowy - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. - Działania są kompleksowe, łączą z budową przystanków, bezkolizyjnych skrzyżowań, jest też Program Inwestycji Dworcowych. Z tego tytułu są pewnego rodzaju utrudnienia, ale też perspektywa, że będziemy przemieszczać się w sposób bezpieczny, szybki i wygodny. Mam nadzieję, że to wszystko przełoży się też na wzrost liczby połączeń i na nasz rozwój społeczno-gospodarczy.
- Mieszkańcy Podlasia dostaną szybką, nowoczesną kolej - zapewnia prezes PKP PLK. - Przenosimy się z okresu przedwojennego, solidnie w XXI wiek. Myślę, że jeszcze kila lat i cała kolej w tym regionie zostanie zmodernizowana.
Zobacz także:
Prace na odcinku Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku (ostatni z Warszawy do stolicy woj. podlaskiego) dobiegają końca. Koszt też części inwestycji to blisko 3,4 mld zł. Większość prac ma się zakończyć jeszcze w tym roku, a na stacji Łapy i Białystok planowany jest na koniec 2024.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską, ze środków CEF "Łącząc Europę".
- Otrzymaliśmy już pierwsze środki finansowe na odcinek Rail Baltica od Białegostoku do Ełku, Składamy wniosek o następne lokalizacje - dodaje Ireneusz Marchel.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?