- To miała być dla droga życia, a tymczasem będziemy z dostępu do niej wykluczeni – nie kryje oburzenia Monika Bałut z Milejczyc.
To ona jest inicjatorką wielkiego protestu mieszkańców, samorządowców i przedsiębiorców z gmin powiatów siemiatyckiego i hajnowskiego. Żądają oni przywrócenie węzła Malewice, który był rozważany na etapie konsultacji i wstępnych koncepcji, jednak ostatecznie do uwzględnienia tego scenariusza nie doszło.
Aktualna koncepcja budowy drogi, na odcinkach od węzła Boćki-Malewice i Malewice-Chlebczyn (oba są na końcowym etapie wyłania wykonawcy) wygląda następująco: węzły zaplanowane są w okolicach Siemiatycz i w gm. Boćki (miejscowość Dziecinne). To oznacza, że kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców m. in, z gmin: Dziadkowice, Milejczyce, Nurca-Stacji, Perlejewa, Grodziska, Kleszczel wykluczonych z możliwości dogodnego korzystania z tej drogi.
- Odległość między zaplanowanymi węzłami wynosi 30 km, co jest krzywdzące dla naszych gmin i pozbawia nas wielu możliwości związanych z korzystaniem z tego szlaku komunikacyjnego – tłumaczy Monika Bałut.
Białystok. Drogowcy z GDDKiA wskazali najlepszą ofertę na ko...
Podkreśla, że nigdzie na tzw. ekspresówkach nie ma tak ogromnych odległości między węzłami,
wystarczy spojrzeć na mapę drogi S8 lub S61 albo na dalszy odcinek drogi S19 Boćki – Białystok.
- Ewidentnie widać, że jesteśmy wykluczeni z możliwości dogodnego korzystania z tej drogi – dodaje Monika Bałut.
Jak przykład kuriozum podaje, że gdyby doszło na nowej ekspresówce do wypadku, to straże ochotnicze z Dziadkowic i Milejczyc, które są w Krajowym Systemie Ratownictwa Medycznego musiałyby dostać się do miejsca zdarzenia jadąc obecną dk19 do Siemiatycz lub Bociek i tam zawrócić szybciej.
- A przecież obie jednostki zostały przez państwo dofinansowane w zakupie nowoczesnych samochodów bojowych – nadmienia Monika Bałut.
Wykluczenie z dostępności do S19 spowodował wielkie poruszenie w tej części województw. Wśród mieszkańców, przedsiębiorców, władz gminnych i powiatowych. Samorządowcy, wśród nich starosta powiatu siemiatyckiego, wicestarosta hajnowski, burmistrzowie Kleszczel i Drohiczyna, wójtowie: Dziadkowic, Siemiatycz, Czeremchy, Perlejewa, Milejczyc, Grodziska, Nurca-Stacji, w specjalnym piśmie domagają się reaktywacji węzła wjazdowo-zjazdowego w Malewicach lub zaplanowanie go Żurobicach.
- Przedstawiliśmy racjonalne argumenty – mówi Antoni Brzeziński wójt Dziadkowic.
Samorządowcy zwracają uwagę m. in. że dostęp do S19 to szansa na rozwój gospodarczy i turystyczny gmin, poprawa jakości życia mieszkańców, najkrótsza droga do przejścia granicznego w Połowcach.
- Droga ekspresowa Via Carpatia S 19 ma zapewniać rozwój regionu, a nie blokadę rozwoju wyżej wskazanych gmin z łączną ilością kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców – przypominają samorządowcy.
Domagają się także, by przeprowadzenie ponownych pomiarów ruchu, gdyż uważaj, że te 2009 roku nie są miarodajne i wiarygodne.
- Nie uwzględniają nowych okoliczności, np. tego, że droga wojewódzka nr 692 - naówczas doszczętnie zniszczona i zdewastowana – teraz jest systematycznie remontowana, co wpływa na wzrost ruchu na tym odcinku komunikacyjnym – uważają samorządowcy. - W związku z powyższym uważamy, że należy przeprowadzić ponowne badania ruchu, gdyż ówczesny stan techniczny tej drogi powodował niemal zerowy ruch pojazdów.
Przypominają też, że że aktualne przepisy dopuszczają tworzenie węzłów na drogach ekspresowych na przecięciu dróg klasy Z, tak jak ma to miejsce w przypadku wcześniej planowanego węzła w Malewicach.
- Na etapie opracowania koncepcji w 2016 roku takich możliwości nie było, aczkolwiek ówczesne przepisy dopuszczały skrzyżowania prawoskrętne – podnoszą włodarze.
Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza, że do inwestora trafił wniosek w sprawie umownego węzła Malewice
- Jest obecnie analizowany i w przewidzianym prawem terminie ustosunkujemy się do niego – zapewnia.
Podkreśla, że sprawa jest skomplikowana, a historycznie sięga lat 2006, kiedy podpisano pierwsze umowy na dokumentację. - Dziś mogę tylko powiedzieć, że w Programie Inwestycji uzgodnionym i podpisanym w 2020 roku tego węzła nie było – zaznacza rzecznik GDDKiA
Dodaje, że istniejąca dziś DK19 pozostaje – po wybudowaniu S19 – starodrożem, i będzie normalnie funkcjonować i obsługiwać ruch lokalny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót