MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polacy masowo kupują złoto. Mennica Skarbowa sprzedała w tym roku już 3,5 tony tego kruszcu. "Sprzedaż złota inwestycyjnego będzie rosła"

Maciej Badowski
Opracowanie:
Na wysokie zainteresowanie złotem przede wszystkim wpłynęła wysoka inflacja i trwająca nadal wojna na Ukrainie. Klienci najchętniej kupowali monety Krugerrand.
Na wysokie zainteresowanie złotem przede wszystkim wpłynęła wysoka inflacja i trwająca nadal wojna na Ukrainie. Klienci najchętniej kupowali monety Krugerrand. Szymon Starnawski/ Polska Press
W tym roku Mennica Skarbowa sprzedała już 3,5 tony złota. To wzrost o blisko 30 proc. w porównaniu do do zeszłego roku. Sprzedaż za 3 kwartały 2022 roku wzrosła do 879 mln złotych w porównaniu do 651 mln zł zanotowanych w analogicznym okresie 2021 roku. Jak poinformowano, klienci najchętniej kupowali monety Krugerrand a także małe sztabki 1, 5, 10 gramów oraz 100g. Szczególnie od momentu wybuchu wojny na Ukrainie produkty o mniejszej gramaturze cieszą się dużym powodzeniem.

Spis treści

Jak informuje Mennica Skarbowa, istotnym czynnikiem, który wpłynął na wysokie wyniki sprzedaży, była szeroka oferta produktów dostępnych „od ręki”. – Wzrost wolumenu sprzedaży spowodował przyjęcie polityki wysokiego zatowarowania, m.in. w celu płynnej realizacji sprzedaży towarów „od ręki”, co w konsekwencji wpłynęło na wzrost aktywów obrotowych Spółki – wskazano.

Jednocześnie dodano, że stan towarów na koniec trzeciego kwartału 2022 roku wyniósł 71,3 mln zł, co oznacza wzrost o 127 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału 2021 roku. Wysoki stan towarów był wypadkową dwóch czynników. – Część towarów stanowiły zamówienia Klientów, które zostały odebrane w październiku 2022 roku, czyli po zakończeniu kwartału. Drugą część stanowiły towary zgromadzone na poczet sprzedaży w kolejnym kwartale – wskazano. Zaspokojenie ogromnego popytu, jaki wciąż panuje na rynku złota, wymaga bowiem zgromadzenia towaru w celu płynnej realizacji sprzedaży.

Wysoka inflacja i wojna na Ukrainie napędzają rynek

– Trzeci kwartał to okres wakacyjny i w tym czasie historycznie każdego roku notujemy mniejszą sprzedaż. Tym razem jednak znacząco przekroczyliśmy poziom przychodów z ubiegłego roku. Na pewno to efekt zwiększającej się popularności na złoto inwestycyjne w Polsce. Jednak przede wszystkim wpłynęła na to wysoka inflacja i trwająca nadal wojna na Ukrainie – komentuje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej.

Jak zauważa ekspert, w takich momentach tym bardziej złoto jest traktowane jako bezpieczna przystań dla naszych środków pieniężnych, szczególnie w momencie kiedy trudno znaleźć inne długoterminowe cele inwestycyjne. – Na lokatach bankowych można tylko stracić, a coraz trudniej też o kupno mieszkania czy działki budowlanej. Inny jest też próg wejścia. W złoto, aktywo bardzo łatwozbywalne na całym świecie, można już zainwestować kilka tysięcy złotych – dodaje.

– Popyt na złoto jest na bardzo wysokim poziomie i bywają dni kiedy w naszych oddziałach obserwujemy kolejki. Inflacja ma być jeszcze wyższa, państwa drukują ogromne ilości pieniędzy, które mają pomóc gospodarkom zmierzyć się z wysokimi cenami gazu czy ropy. W takich okolicznościach sprzedaż złota inwestycyjnego będzie rosła – prognozuje Żołędowski. – Jestem przekonany, że w skali całego kraju pobijemy ubiegłoroczny rekord sprzedaży tego kruszcu, który wyniósł jak szacujemy 14 ton – dodaje.

Tylko w 3 kwartale 2022 roku Spółka sprzedała 1,1 tony złota

Dla porównania w 3 kwartale roku ubiegłego było to 920 kg. Jednocześnie podano, że pomimo wzrostu przychodów o 25 proc., zysk na sprzedaży w trzecim kwartale 2022 roku był niższy niż w analogicznym kwartale 2021 roku i wyniósł 5,2 mln zł w stosunku do 8,2 mln zł w trzecim kwartale 2021 roku.

Zmniejszenie zysku ze sprzedaży wynikało głównie ze spadku marży brutto na sprzedaży w związku z tymczasowym spadkiem cen fizycznego złota na rynku polskim oraz decyzji Zarządu Spółki o upłynnieniu wolniej rotujących zapasów w trakcie trzeciego kwartału 2022 roku. W kolejnych kwartałach zamierzamy koncentrować się na sprzedaży produktów o wyższych poziomach marży – komentuje Adam Stroniawski, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży.

Narastająco zysk na sprzedaży za pierwsze trzy kwartały 2022 wyniósł 30,6 mln zł co stanowi wzrost o 50,2 proc. w stosunku do 20,1 mln zł zysku na sprzedaży po trzech kwartałach 2021 roku.

– W trzecim kwartale 2022 roku zysk brutto wyniósł 4,8 mln zł, wobec 7,9 mln zł w trzecim kwartale 2021 roku. Z kolei zysk netto wyniósł 3,9 mln zł w porównaniu do 6,0 mln zł w trzecim kwartale 2021 roku. Jednakże zysk netto za trzy pierwsze kwartały 2022 narastająco wyniósł 24,4 mln zł co stanowi wzrost o 60,5 proc. w stosunku do 15,2 mln zł zysku netto po trzech kwartałach 2021 roku –podano w komunikacie.

Z kolei stan krótkoterminowych aktywów finansowych, w tym środków pieniężnych, zwiększył się z 19,1 mln zł na koniec trzeciego kwartału 2021 roku do 28,0 mln zł na koniec trzeciego kwartału 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna