W sobotę w białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyła się konferencja poświęcona planom budowy dróg S19 i Via Carpatia w województwie podlaskim.
Przeczytaj też: Podlaskie nie powinno dopuścić do budowy S16
Założenia strategiczne
Z projektu Uchwały Rady Ministrów wynika, że do chwili zamknięcia Programu 2023(2025) ma powstać cała podlaska część S19:
- granica państwa – Białystok
- Białystok - Lubartów - na odcinku Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) – Ploski oraz Ploski – Chlebczyn (woj. mazowieckie)
Takie założenie nie przesądza w tej chwili o tym jak przebiegać będzie S19 na północ od Białegostoku, natomiast potwierdza przebieg S19 na południe, na kierunku Białystok – Lublin.
Przyjęcie aktualizacji PBDK na lata 2014-2023 (2025) oznacza konieczność intensyfikacji prac przygotowawczych nad S19 na Podlasiu.
Przyspieszenie prac przygotowawczych
Wpisują się w to ostatnie starania białostockiego oddziału GDDKiA, którego dyrektor Wojciech Borzuchowski w połowie maja wystąpił z wnioskiem o rezygnację z koncepcji programowej dla odcinka S19 Dobrzyniewo - Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) wraz z pododcinkiem łączącym Dobrzyniewo z istniejącą obwodnicą Wasilkowa – (węzeł Sochonie) i w ten sposób przyspieszenie realizacji zadania, na podobnej zasadzie jak zrobiono to z obwodnicą Augustowa. Starania te wsparli posłowie, pisząc 24 maja do Generalnego Dyrektora "prośbę o pilną realizację oraz ujęcie w najbliższych zamierzeniach odcinka Sochonie - Dobrzyniewo - Choroszcz."
W połowie czerwca Oddział uzyskał zgodę Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rezygnację z Koncepcji Programowej dla odcinka Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł „Białystok Zachód”). Dzięki takiemu rozwojowi sytuacji Oddział rozpoczął przygotowania materiałów do przetargu w systemie „Projektuj i buduj”, czyli obecnie najszybszym możliwym trybem na zrealizowanie tej inwestycji (zyskujemy co najmniej pól roku).
Ze względu na teren przez który droga ma prowadzić, przed ogłoszeniem przetargu na realizację w trybie projektuj i buduj zostaną jeszcze wykonane badania geologiczne (odrębny przetarg na wyłonienie wykonawcy badań – planowany w 2017).
Najnowszy harmonogram prac nad odcinkiem Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz wygląda tak:
- 2017/2018 – badania geologiczne i ich oprac.
- IV kw. 2018. – ogłoszenie przetargu na P&B
- III kw. 2019 – podpisanie umowy z wykonawcą P&B
- III/IV kw. 2020 – wniosek o zrid
- I kw. 2021 – uzyskanie zrid
- I kw. 2021 – rozpoczęcie robót budowlanych
- II kw. 2023 kw. – zakończenie inwestycji
Odcinek krótki, ale bardzo ważny
Będzie to pierwszy realizowany odcinek S19, i choć to fragment relatywnie krótki (16 kilometrów, w tym 7 km drogi ekspresowej), ale mającym znaczenie strategiczne dla układu dróg krajowych w okolicy Białegostoku.
1. Wybudowanie tego fragmentu drogi ekspresowej S19 (Dobrzyniewo – Choroszcz) i dk 65 (Sochonie – Dobrzyniewo) pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy (przede wszystkim pojazdy ciężkie) z tzw. trasy generalskiej w Białymstoku, czyli miejskiej obwodnicy. Dzięki temu m.in. skończą się korki przy
wylocie na Augustów, a na całej obwodnicy znacząco spadnie liczba pojazdów ciężkich.
2. Niezależnie od tego, jaki ostatecznie zostanie przyjęty wariant przyszłego przebiegu S 19
- czy „daleki” od Sokółki przez Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo,
- czy „bliski’ – Sokółka – Czarna Białostocka – obw. Wasilkowa,
to i tak - połączenie z S8 w kierunku na Warszawę zapewni właśnie dwujezdniowy odcinek Dobrzyniewo – Choroszcz;
3. Wybudowanie odcinka Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód) oznacza także realizację na drodze ekspresowej S8 węzła „Białystok Zachód”, który będzie w przyszłości miejscem połączenia S8 z tzw. Via Carpatią (S19) od Lublina do Białegostoku.
Dokumentacja i środowisko
Pozostałe odcinki S19 są w fazie aktualizacji Studium Techniczno Ekonomiczno - Środowiskowego i materiałów do wniosku o decyzje środowiskową.
Według najnowszych planów najszybciej rozpocznie się realizacja dwóch odcinków:
- Kuźnica (granica państwa) – Sokółka – 35 km
- Ploski – Chlebczyn (z obejściem Bielska Podlaskiego i Siemiatycz) – 68 km
Zaawansowanie prac przygotowawczych wskazuje że w przyszłym roku (2018) możliwe będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowych dla obu tych odcinków i uzyskanie tych decyzji. Wówczas realne jest ogłoszenie przetargu w IV kw. 2018 i podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj w IV kw. 2019. Roboty budowlane na obu odcinkach prowadzone byłyby w latach 2021 – 2023 roku
Z kolei w latach 2022 – 2024 wybudowana zostałaby tzw. Południowa Obwodnica Białegostoku, czyli odcinek Choroszcz (węzeł „Białystok Zachód” ) – Ploski o długości 42 km (S19) i 13 km odcinkiem dk 65 Kudrycze – Kuriany Grabówka.
Odcinki S19 na północ od Białegostoku powstaną po wyborze (prawdopodobnie w 2019 roku) ostatecznego przebiegu S 19 pomiędzy Sokółką a Choroszczą, a precyzyjniej węzłem Białystok Zachód. Obecne analizowane i porównywane są dwa korytarze:
1) „Daleki”, czyli Sokółka – Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód).
2) „Bliski”, czyli Sokółka - Czarna Białostocka – węzeł Św. Woda – węzeł Sochonie – w. Dobrzyniewo – Choroszcz (węzeł Białystok Zachód).
Realizacja planowana jest na lata 2023-2025 a więc w ramach obecnego PBDK 2014-2023 (2025).
Więcej przeczytasz w poniedziałkowym papierowym wydaniu Kuriera porannego i na plus.poranny.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?