Via Baltica: Los drogi niepewny. Nie ma gwarancji finansowania

Tomasz Kubaszewski tkubaszewski@wspolczesna.plZaktualizowano 
Los Via Baltiki, od której zależy, czy nie będziemy ginąć pod kołami tirów i czy dojadą do nas poważni inwestorzy, wciąż nie jest pewny.

Rzeczywiście, musimy zintensyfikować działania w tej sprawie - przyznaje szczerze suwalska posłanka Platformy Obywatelskiej Bożena Kamińska.

Po tym, jak udało się "załatwić" obwodnicę Suwałk oraz trasę kolejową Rail Baltica niektórzy parlamentarzyści i władze różnych szczebli wyraźnie spoczęły na laurach. A dla przyszłości regionu porządne połączenie drogowe jest pewnie jeszcze ważniejsze od kolejowego.

Losy inwestycji transportowych, które zostaną zrealizowane w najbliższych latach, zaczynają się właśnie rozstrzygać. Jeśli trasa S61, czyli Via Baltica, nie zostanie w najbliższych paru miesiącach wpisana na którąś z list inwestycyjnych, potem będzie już za późno. Do 2020 r. droga nie powstanie. A co będzie dalej, nikt nie wie. Istnieje jednak realna groźba, że Via Baltika nigdy nie zostanie zbudowana.

Tylko początek drogi i koniec

Nie ma już raczej wątpliwości, że do 2020 r. powstanie odcinek z Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej. Bo to fragment innej trasy - Warszawa-Białystok.

Na liście podstawowej ogólnounijnego programu "Łącząc Europę" są także dwie inne inwestycje. Tyle, że z drugiego końca S61 - obwodnica Suwałk oraz Suwałki-Budzisko.

Co z resztą, czyli drogą od obwodnicy Suwałk do Ostrowi?

Przygotowania do inwestycji prowadzą oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie oraz w Białymstoku.

- Jesteśmy na etapie studium technicznego - mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy tego pierwszego oddziału.

Dodaje, że w ostatnim czasie żadne przyspieszenie w tej kwestii nie nastąpiło i wciąż w szczegółach nie jest znany przebieg drogi na odcinku od znajdującej się pod Raczkami Szkocji do Szczuczyna.

- To, czy ta trasa będzie budowana od nas nie zależy - przypomina. - My jesteśmy jedynie wykonawcami rządowych decyzji.

Za odcinek z Ostrowi do Szczuczyna odpowiada natomiast białostocki oddział GDDKiA. Tutaj za kilka miesięcy mają być wydane decyzje środowiskowe. Potem rozpoczną się przygotowania do wydania najważniejszego dokumentu - zezwolenia na realizację inwestycji. Ile to wszystko potrwa, nie wiadomo.

Minister chce się wywiązać

Przygotowanie inwestycji jest bardzo ważne, ale najważniejsze są rzecz jasna pieniądze. Szacuje się, że budowa trasy od Ostrowi do obwodnicy Suwałk wyniesie 5,8 mld zł. Skąd to wziąć?

Najbardziej właściwe źródło, to program "Łącząc Europę". Via Baltica idealnie się w to wpisuje. Na liście podstawowej są tam jednak tylko suwalska obwodnica i trasa z Suwałk do Budziska. Jak mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy ministerstwa transportu, sfinansowanie inwestycji z tego programu wciąż jest możliwe.

- Będziemy o to zabiegali - zapewnia.

Jeśli się nie uda, środki znajdą się być może w Funduszu Spójności. Rzecznik deklaruje, że budowa S61 należy do zadań priorytetowych planowanych przez resort na najbliższe lata, a minister Sławomir Nowak zamierza wywiązać się z deklaracji złożonej w Sejmie wiosną. Powiedział wówczas, że do 2020 r. cała Via Baltica powstanie.

Wsparcie dla budowy deklaruje także wojewoda podlaski.

- Zarówno on, jak i GDDKiA będą o tę inwestycję zabiegali - mówi Joanna Gaweł, rzecznik prasowy wojewody.

100-procentowych gwarancji nikt jednak nie da.

- Z tą trasą związane są dwie niekorzystne okoliczności - kwituje anonimowo polityk PO. - Po pierwsze - jest wytyczona przez dwa województwa, więc jedni oglądają się na drugich i brakuje wyraźnego lidera. Po drugie - nie przebiega przez stolicę woj. podlaskiego. Posłowie z Białegostoku nie palą się więc do wspierania tej inwestycji.

A może blokady

Jednak Andrzej Orzechowski, poseł PO z Ełku, jest dobrej myśli. Nie sądzi, by w tym przypadku potrzebne były wspólne wystąpienia samorządów, czy też nawet akcje typu blokada dróg. Działania z gatunku tych ostatnich okazały się skuteczne w odniesieniu do obwodnicy Suwałk. Choć były tylko jednymi z wielu.

- Staram się trzymać rękę na pulsie wydarzeń - mówi poseł. - Musimy dopilnować, aby S61 została wpisana do programu budowy dróg do roku 2020. Sądzę, że razem z posłanką Kamińską uda nam się do tego doprowadzić.

Program powinien być znany najpóźniej na początku przyszłego roku.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Via Baltica: Los drogi niepewny. Nie ma gwarancji finansowania - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
z
zaciekawiony
W dniu 09.10.2013 o 16:56, gość napisał:

Poniewaz zmiana przebiegu Via Baltica nastapila oczywiscie niezgodnie z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz z zaleceniami Zielonej Ksiegi TEN-T, jak tez - w moim najgłebszym przekonaniu - jest niezgodna z polskim interesem narodowym (gdyż omija największe polskie miasto na północnym- wschodzie) - jestem przekonany, ze następny  rząd przywróci zgodny ze wskazanym prawem i  prawidłowo rozumianym interesem Polski przebieg tej trasy -tj. przez Białystok. Po raz piąty wnoszę - nie kasować wpisów

Absolutnie nie dziwie się administratorowi forum jeśli usuwa namolne wpisy, których autor utożsamia interes "największego polskiego miasta na północnym - wschodzie", z polskim interesem . A swoją drogą ogromnie jestem ciekaw uzasadnienia tezy, że przebieg Via Baltica akurat przez Białystok jest "prawidłowo rozumianym interesem Polski. A jakie to argumenty dowodzą, że wytyczenie trasy tej arterii komunikacyjnej przez Łomżę - Grajewo - Ełk jest sprzeczne z interesem Polski ???

zgłoś
g
gość

w mojej ocenie nalezy dokladnie sprawdzic deczyje srodowiskowe dla tzw obecnej obowdnicy Augustowa-  wnikskii do ktorych byly wielkrotnie poprawiane  -zdeje sie - nie spelnialy wszystkich wymogów. ja sie wydaje jest to bardzo wazna sprawa

zgłoś
g
gość

Poniewaz zmiana przebiegu Via Baltica nastapila oczywiscie niezgodnie z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz z zaleceniami Zielonej Ksiegi TEN-T, jak tez - w moim najgłebszym przekonaniu - jest niezgodna z polskim interesem narodowym (gdyż omija największe polskie miasto na północnym- wschodzie) - jestem przekonany, ze następny  rząd przywróci zgodny ze wskazanym prawem i  prawidłowo rozumianym interesem Polski przebieg tej trasy -tj. przez Białystok.

 

Po raz piąty wnoszę - nie kasować wpisów

 

zgłoś
g
gosc
W dniu 09.10.2013 o 16:23, gosc napisał:

(...)po raz czwarty wnosze - nie usuwac wpisow

Czy to, że piszę o nieuprawnionym naruszeniu Traktatu Akcesyjnego RP  do UE i taka samo w zwiazku z tym  nieuprawnionej zmianie przebiegu Via Baltica  musi byc usuwane?  czy wszystkie wpisy duzymi literami sa usuwane? Mam głeboka nadzieje, ze nie jest to  forma jakiegos ograniczenia tematycznego?

zgłoś
s
sybilka

Miejmy nadzieję że tak się stanie, ale z polskim rządem bywa różnie

zgłoś
g
gosc

(...)

po raz czwarty wnosze - nie usuwac wpisow

zgłoś
u
ukasz

Poseł Orzechowski już kilka rzeczy załatwił dla Ełku - Lotnicze Pogotowie,egzaminy na prawo jazdy,via balticę ,rail balticę,dk 16 do Mragowa .Wszystko już mamy i trzymamy rękę na pulsie.I to wszystko w ostatnich 7 latach.

zgłoś
l
logo

Panie Orzechowski Pan i cała banda kłamców z PO to zamiast z ręką na pulsie obudzi się z ręką w nocniku. Rudy kłamca ma w poważaniu czy jesteśmy Polską klasy B, czy Z.

zgłoś
j
j
W dniu 09.10.2013 o 00:19, RaK napisał:

Przecież było wiadomo od momentu zatwierdzenia tej trasy przez Łomżę, że nic z tego nie będzie. Kto da kasę na dwie równoległe drogi oddalone od siebie kilkanaście kilometrów? I to jeszcze na Podlasiu :D Śmiech na sali... Panowie szlachta z Łomży tyłkami wyślizgali ścieżkę do ministerstwa tak lobbowali za Via Baltiką przez ich metropolię. A teraz gó...zik z tego. Zamiast się dogadać i zrobić śliczny węzeł w Ostrowii i Zambrowie z odbiciem na Łomżę i do tego wygodne drogi dojazdowe do S8 (tym sposobem jeździeliby już za rok a może i w tym roku dwupasmówką do stolicy), udawali ważnych i próbowali zagrać na nosie dla Białegostoku. Zagrać się udało, tylko trochę fałszywie. Efekt tego taki, że ruski i wsiowy Białystok ma praktycznie zaklepaną dwupasmówkę do Warszawy, a Szlachciury z "północnego Mazowsza" dalej będą furmankami błoto rozjeżdżać... Nie dla psa kiełbasa :P

Gdzie dwóch się bije tam trzeci korzysta . Czytelniku - połącz obwodnice miast w Warm. Mazurskim  kosztem obwodnicy Łomży  i wyjdze nowa Viabaltika

zgłoś
J
Janusz zawód- książe
W dniu 09.10.2013 o 00:19, RaK napisał:

Przecież było wiadomo od momentu zatwierdzenia tej trasy przez Łomżę, że nic z tego nie będzie. Kto da kasę na dwie równoległe drogi oddalone od siebie kilkanaście kilometrów? I to jeszcze na Podlasiu :D Śmiech na sali... Panowie szlachta z Łomży tyłkami wyślizgali ścieżkę do ministerstwa tak lobbowali za Via Baltiką przez ich metropolię. A teraz gó...zik z tego. Zamiast się dogadać i zrobić śliczny węzeł w Ostrowii i Zambrowie z odbiciem na Łomżę i do tego wygodne drogi dojazdowe do S8 (tym sposobem jeździeliby już za rok a może i w tym roku dwupasmówką do stolicy), udawali ważnych i próbowali zagrać na nosie dla Białegostoku. Zagrać się udało, tylko trochę fałszywie. Efekt tego taki, że ruski i wsiowy Białystok ma praktycznie zaklepaną dwupasmówkę do Warszawy, a Szlachciury z "północnego Mazowsza" dalej będą furmankami błoto rozjeżdżać... Nie dla psa kiełbasa :P

Będzie Viabaltica, bedzie obwodnica, a wtedy ruch na S8 spadnie o 90 % i zamkną jeden pas, bo się nie bedzie opłaciło odśnieżać. 

Przpominam,że jesteśmy w UE, a nie na Białorusi. Unia wyznaczyła przebieg ViaBaltica i unia ją wybuduje, a do tego,że ludzie tacy jak ty będą w tym przeszkadzać zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Na razie wasz dyrektor szuka papierów w biurku, co miał je dać do raportu środowiskowego i 1,5 roku znaleść nie może.  

zgłoś
R
RaK

Przecież było wiadomo od momentu zatwierdzenia tej trasy przez Łomżę, że nic z tego nie będzie. Kto da kasę na dwie równoległe drogi oddalone od siebie kilkanaście kilometrów? I to jeszcze na Podlasiu :D Śmiech na sali...

 

Panowie szlachta z Łomży tyłkami wyślizgali ścieżkę do ministerstwa tak lobbowali za Via Baltiką przez ich metropolię. A teraz gó...zik z tego. Zamiast się dogadać i zrobić śliczny węzeł w Ostrowii i Zambrowie z odbiciem na Łomżę i do tego wygodne drogi dojazdowe do S8 (tym sposobem jeździeliby już za rok a może i w tym roku dwupasmówką do stolicy), udawali ważnych i próbowali zagrać na nosie dla Białegostoku. Zagrać się udało, tylko trochę fałszywie. Efekt tego taki, że ruski i wsiowy Białystok ma praktycznie zaklepaną dwupasmówkę do Warszawy, a Szlachciury z "północnego Mazowsza" dalej będą furmankami błoto rozjeżdżać...

 

Nie dla psa kiełbasa :P

zgłoś
l
lotnik
W dniu 08.10.2013 o 18:33, marco napisał:

A to Litwa daje kasę na tą drogę ???Polska straciła suwerenność i będzie budować drogi gdzie jej Litwa każe ??? Niedawno zrobiłem trasę Lublin-B-stok.  Na całej trasie minęły mnie 3 (trzy) litewskie TIRy. Dla nich będzie ta Via Carpatia ???

Chyba "  robiłeś " trasę - helikopterem ?

Dziwię się że  po "trasie" mijałeś się z tir-ami  i to aż  trzema!!!

zgłoś
p
prycza
W dniu 08.10.2013 o 18:36, Gość napisał:

Teraz na tej trasie mało litewskich Tirów ale jak powstanie dobra droga będą jeździć

One ci tak powiedziały ??? 

Mamy drogi, gdzie samochody już jeżdzą. Są korki, wypadki, ludzie giną. Tam trzeba budować. 

Trasa B-stok-Jeżewo jest przewymiarowana wiatr hula. A natężenie ruchu na Lublin jest 8 razy mniejsze. Komu to chcesz budować ??? Wirtualnym TIRom ???

zgłoś
G
Gość

Teraz na tej trasie mało litewskich Tirów ale jak powstanie dobra droga będą jeździć

zgłoś
m
marco
W dniu 08.10.2013 o 18:07, Gość napisał:

Via Baltica nieprędko powstanie.Litwie teraz bardziej zależy na Via Carpatii,a więc na odcinku w kierunku Białegostoku i dalej na południe...

A to Litwa daje kasę na tą drogę ???

Polska straciła suwerenność i będzie budować drogi gdzie jej Litwa każe ???

 

Niedawno zrobiłem trasę Lublin-B-stok.  Na całej trasie minęły mnie 3 (trzy) litewskie TIRy. Dla nich będzie ta Via Carpatia ???

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3