Zwiększa się dostęp do kolei w całej Polsce dzięki funduszom unijnym i programom rządowym

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasę z Bielska Podlaskiego do Hajnowki
Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasę z Bielska Podlaskiego do Hajnowki
Polacy z roku na rok zyskują coraz lepszy dostęp do kolei. Po latach znów podróżujemy pociągiem np. z Ostrołęki do Chorzel, z Wieliszewa do Zegrza, ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju czy z Padwi i Mielca do Dębicy. Kolej wraca także do małych miejscowości, m.in. dzięki budowie nowych przystanków. Poprawa dostępności komunikacyjnej to jeden z efektów inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z wykorzystaniem środków unijnych i realizacji programów rządowych.

Poprawa dostępu do kolei powoduje, że coraz chętniej korzystamy z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 roku pociągami podróżowało 342,2 mln osób. To o 97,2 mln więcej niż rok wcześniej i najwięcej w tym stuleciu. Liczba pasażerów kolei z roku na rok się zwiększa, m.in. dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. To dzięki sukcesywnej budowie nowych i odbudowie istniejących linii kolejowych po latach wracają pociągi na nieczynne trasy, tym samym dostęp do kolei pasażerskiej zyskują miejscowości, które nawet od kilkudziesięciu lat były jej pozbawione. Większą dostępność zapewniają także nowe przystanki i zmodernizowane istniejące. By ułatwić podróżowanie wszystkim pasażerom, montowane są windy i pochylnie. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne są informacje w alfabecie Braille’a.

Rządowe programy – Kolej+ oraz Program Przystankowy są jednym z filarów naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. W ramach inwestycji budujemy i odbudowujemy linie i przystanki kolejowe, by kolej mogła docierać do jak największej liczby miejscowości. Mieszkańcy w całej Polsce zyskują dostęp do wygodnego i ekologicznego transportu kolejowego - Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Dzięki miliardowym inwestycjom zwiększyła się dostępność komunikacyjna w województwie podlaskim

Po latach dzięki pracom PLK SA wróciły pociągi na trasę z Bielska Podlaskiego do Hajnówki. Kolej stała się wygodnym środkiem transportu, również dzięki nowym przystankom, takim jak Orzechowicze, Hryniewicze czy Białystok Nowe Miasto. Do podróży pociągiem zachęcają także zmodernizowane stacje i przystanki na podlaskim odcinku linii kolejowej Rail Baltica, m.in. w Czyżewie i Szepietowie.

Zmodernizowany przystanek Gliniszcze na linii Sokółka – Suwałki z rządowego Programu Przystankowego

Wszystkie obiekty są lepiej dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach.

Uzupełnieniem wielkiej modernizacji kolei są programy rządowe – „Program budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” (tzw. Program Przystankowy) oraz „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”, których celem jest zwiększanie dostępności kolei i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.

Program Przystankowy dla lepszej komunikacji kolejowej

W województwie podlaskim rządowy Program Przystankowy obejmuje 15 lokalizacji. Podróżni korzystają ze zmodernizowanych przystanków w Kleszczelach i Suchowolcach na linii Białystok – Czeremcha. Na tej trasie powstaną też nowe przystanki w Gregorowcach i przy zalewie Repczyce. Modernizowany będzie przystanek Podbiele.

Na linii Sokółka – Suwałki podróżni korzystają już z nowych peronów w Różanymstoku, Gliniszczach i Sidrze. Do końca 2023 roku gotowe będą dwa przystanki w Augustowie, a także stacje i przystanki: Balinka, Szczepki, Płociczno k. Suwałk, Dąbrowa Białostocka. W dalszej kolejności zaplanowano prace na przystanku Kamienna Nowa.

W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 207 lokalizacji, a na liście rezerwowej 107. Program przyczyni się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie zadań związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla podróżnych.

Stacja Czyżew po przebudowie zapewnia lepszy dostęp do kolei

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w codziennych i okazjonalnych podróżach, ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Dlatego też w ramach prowadzonych inwestycji, realizowanych zarówno z wykorzystaniem środków unijnych, jak i realizacji programów rządowych, poprawiamy dostępność komunikacyjną oraz stwarzamy warunki do rozwoju ekologicznego środka transportu - Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Rządowy Program Kolej+ w walce z wykluczeniem komunikacyjnym

Uzupełnieniem inwestycji, które poprawiają dostępność komunikacyjną w Polsce, jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rządowy „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Programu Kolej Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego.

W ramach Programu Kolej Plus wrócą po 35 latach pociągi na trasę Łomża – Łapy – Białystok. Dzięki rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponad 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, planowany jest na 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna