Granne. Nowy most na Bugu może połączyć dwa województwa i usprawnić dojazd do stolicy. Ale trzeba zdobyć fundusze (zdjęcia)

og
Gdy w rzece Bug poziom wody jest niski, widać nasyp w miejscu po dawne przeprawie. Jest szansa, że niebawem wzniesie się tam nowy most.
Gdy w rzece Bug poziom wody jest niski, widać nasyp w miejscu po dawne przeprawie. Jest szansa, że niebawem wzniesie się tam nowy most. Jarosław Sołomacha
Most miałby połączyć pow. siemiatycki z pow. sokołowskim, a tym samym województwo podlaskie z mazowieckim. Koszt inwestycji to ok. 100 milionów złotych.

Na początku marca przedstawiciele władz samorządowych ze Starostwa Powiatowego w Sokołowie Podlaskim, Gminy Jabłonna Lacka, Gminy Perlejewo, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego i Województwa Podlaskiego złożyli deklaracje o chęci dalszej współpracy dotyczącej budowy mostu na rzece Bug.

Na ich prośbę warszawski Instytut Badawczy Budowy Dróg i Mostów do końca miesiąca opracuje koncepcję budowy przeprawy mostowej określając m. in. dokładne miejsce, gdzie mogłaby się wznieść. Ale już teraz wiadomo, że most połączyłaby miejscowość Granne (gm. Perlejewo) z Krzemieniem (gm. Jabłonna Lacka).

Czytaj także: Granne. Na Bugu znów będzie most. Jest w rządowym programie budowy

Rządowy program nie wystarczy

Inwestycja jest zakwalifikowana do rządowego programu „Mosty dla Regionów”. Jego celem jest wsparcie spójności komunikacyjnej regionów, a w ramach niego rząd pokryje do 80 proc. kosztów budowy. Jednak resztę kwoty muszą pokryć zaangażowane w projekt samorządy.

- Inwestycja jest bardzo kosztowna. Przygotowanie dokumentacji projektowej i budowa mostu została oszacowana na ok. 100 milionów złotych - mówi Jan Zalewski, starosta siemiatycki. - Nawet przy tak dużej pomocy ze strony rządu, nie wesprzemy inwestycji znacząco i liczymy na wkład samorządów wojewódzkich, które mają znacznie większe możliwości budżetowe - podkreśla starosta.

To najważniejszy wniosek wynikający z marcowych konsultacji. Przedstawiciele samorządów starostw powiatowych i gmin chcą, by największe zaangażowanie w realizację budowy mostu przejęły samorządy wojewódzkie (mazowiecki i podlaski) i pokryły pozostałe koszty.

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku m. in. mieszkańcy gm. Perlejewo będą mogli znacznie szybciej dojechać do stolicy. Wtedy do Warszawy mieliby zamiast 150 km - 110 km.

Kolejne spotkanie samorządowców odbędzie się końcem marca. Wtedy podpisany zostanie list intencyjny.

Most ma historię

Niegdyś most w miejscowości Granne istniał. Według historyków wybudowano go jeszcze w czasach napoleońskich i to właśnie tamtędy wojska Napoleona przechodziły w drodze na Moskwę. Przeprawa na Bugu funkcjonowała do I wojny światowej. Tamtędy wiodła trasa z Warszawy do Wilna.

ZOBACZ TAKŻE

Magazyn Informacyjny Kuriera Porannego i Gazety Współczesnej 6.03.2019

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
PO prostu głup ten "gość co ma dość"
q
q
Dziewiętnastkę trzeba zrobić z mostami o dużej przepustowości na Bugu i Narwi.
g
gość co ma dość
Wyasfaltować to, co widać na fotce - i będzie cacy most zgodny ze standardem dobrozmianowym. W razie by rozmyło, zwali się na powódź. Tak jak Ardanowski tłumaczył potężne straty w stadninach arabów - bo susza była, panie.
Dodaj ogłoszenie