PKP PLK, zarządca infrastruktury i inwestor, w piśmie dla urzędu miasta stwierdził, że roboty już się zakończyły. Poza tym w pobliżu kładki nie ma miejsca na podjazdy. Można zbudować windy przy schodach, ale na to miasto musi dać pieniądze. Tyle, że zdaniem władz Hajnówki, o takich rozwiązaniach należało pomyśleć planując inwestycje. Specyfikacja techniczna powinna odpowiadać polskim i unijnym rozporządzeniom dotyczącym dostępności systemu kolei dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się.
- Żeby w dzisiejszych czasach oddać po remoncie coś takiego? To się w głowie nie mieści! - nie kryje oburzenia Jerzy Sirak, burmistrz Hajnówki. - Nawet stara kładka dawała możliwość podciągnięcia wózka. A teraz nie ma nic.
Czytaj też: Zmienia się kolej w województwie podlaskim
Remont stacji w Hajnówce to element modernizacji linii kolejowej nr 31 Siemiatycze - Czeremcha-Hajnówka. Wartości projektu to 180,6 mln zł. Większość prac zakończyła się w sierpniu br. Obejmowały remont dwóch wiaduktów kolejowych, mostów, wymianę rozjazdów i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych. Zamontowane zostały ławki, wiaty i oświetlenie, stojaki rowerowe. Do tego do dyspozycji mieszkańców i turystów oddano m.in. perony na przystankach w Orzeszkowie, Witowie, Policznej i Dobrowodzie i stacjach Siemiatycze, Nurzec, Czeremcha, Hajnówka. Nieco później w Hajnówce wykonawca ukończył prace przy kładce dla pieszych nad torami. I tu nie było już tak kolorowo. Kładka jest, ale nie dla wszystkich.
- Brak wjazdów, zjazdów na schodach dla matek z wózkami z dziećmi, z rowerami, dla osób starszych, osób niepełnosprawnych. PKP PLK wykonując inwestycje, i oddając do użytku, chyba zapomniało, komu ma służyć - pisze w mailu do redakcji pan Jarosław. - Można kontynuować kręcenie zabawnych filmów, jak te kultowe Barei: Alternatywy 4, Miś, Zmiennicy...
Tyle, że nikomu raczej nie jest do śmiechu. A na pewno nie tym, którzy nie mogą przedostać się z osiedla domów jednorodzinnych z centrum miasta.
W odpowiedzi na nasze pytania, PKP PLK tłumaczy, że inwestycje na stacji w Hajnówce zakładały remont istniejącej kładki nad torami, przy zachowaniu jej dotychczasowych parametrów.
- Główną funkcją kładki jest przejście przez teren kolejowy, pasażerowie mają wytyczone dogodne dojścia w poziomie szyn. Kładkę wyczyszczono, odmalowano, wymieniono nawierzchnię i oświetlenie - wymienia Tomasz Łotowski z PKP PLK. - Obecne parametry techniczne kładki - w tym nachylenie schodów oraz szerokość nawierzchni, po której poruszają się piesi - nie pozwalają na budowę lub montaż dodatkowych rozwiązań. W przypadku zapewnienia przez Miasto Hajnówka finansowania, PLK deklarują gotowość wybudowania wind we współpracy z miastem. W tej sprawie trwają rozmowy.
Kładka to jedno. Pracownik PKP podkreśla, że powstały cztery nowe perony wyposażone w odpowiednią nawierzchnię i pochylnie zapewniające łatwy wjazd wózkiem lub rowerem. Nowe perony są także wyższe, co ma ułatwić wsiadanie do pociągu. To elementy, które mają zapewnić dostęp do kolei osobom o ograniczonej mobilności.
- Istniejące drogi dostępu do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania zostały utrzymane, poprawiono natomiast warunki dostępu. Przed modernizacją na stare perony podróżni mogli dostać się przejściem w poziomie szyn od strony ul. Kolejowej. Przejście zostało wyremontowane – wymieniono nawierzchnię i zabezpieczono je labiryntem. Można dostać się z niego bezpośrednio na wybudowane w nowym miejscu perony 3 i 4 oraz idąc dalej na peron nr 1 - wyjaśnia Tomasz Łotowski.
Dodaje, że do peronów 1 i 2 jest również zapewniony dostęp ul. Dworcową, gdzie są też miejsca parkingowe dla pasażerów. Tutaj powstała nowa pochylnia, umożliwiająca wjazd np. wózkiem. Wyremontowano także przejście w poziomie szyn prowadzące do peronu nr 2.
- Dzięki takim rozwiązaniom każda osoba bezpiecznie może wejść lub wjechać na perony. Zainstalowano również nowe oświetlenie, zapewniające bezpieczeństwo po zmroku - przekonuje PKP PLK.
Takie tłumaczenie nie satysfakcjonuje mieszkańców ani władz Hajnówki. W grudniu burmistrz wystąpił o pomoc i interwencję w tej sprawie do wojewody podlaskiego i Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?