Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hajnówka. Inwestycja za 180 mln złotych, a kładka nad torami nie ma nawet podjazdu dla wózków inwalidzkich (zdjęcia)

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Pokonanie kładki, która łączy osiedle domów jednorodzinnych z centrum miasta, jest uciążliwe. Dla niektórych mieszkańców wręcz niemożliwe.
Pokonanie kładki, która łączy osiedle domów jednorodzinnych z centrum miasta, jest uciążliwe. Dla niektórych mieszkańców wręcz niemożliwe. Czytelnik
Miał się poprawić komfort podróżnych. Tymczasem, zdaniem lokalnej społeczności, jest gorzej. - Bareja by tego lepiej nie wymyślił - kpi jeden z mieszkańców Hajnówki. Burmistrz tego miasta najpierw interweniował w PKP PLK o likwidację barier architektonicznych. Teraz prosi o pomoc wojewodę i rząd.

PKP PLK, zarządca infrastruktury i inwestor, w piśmie dla urzędu miasta stwierdził, że roboty już się zakończyły. Poza tym w pobliżu kładki nie ma miejsca na podjazdy. Można zbudować windy przy schodach, ale na to miasto musi dać pieniądze. Tyle, że zdaniem władz Hajnówki, o takich rozwiązaniach należało pomyśleć planując inwestycje. Specyfikacja techniczna powinna odpowiadać polskim i unijnym rozporządzeniom dotyczącym dostępności systemu kolei dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się.

- Żeby w dzisiejszych czasach oddać po remoncie coś takiego? To się w głowie nie mieści! - nie kryje oburzenia Jerzy Sirak, burmistrz Hajnówki. - Nawet stara kładka dawała możliwość podciągnięcia wózka. A teraz nie ma nic.

Czytaj też: Zmienia się kolej w województwie podlaskim

Remont stacji w Hajnówce to element modernizacji linii kolejowej nr 31 Siemiatycze - Czeremcha-Hajnówka. Wartości projektu to 180,6 mln zł. Większość prac zakończyła się w sierpniu br. Obejmowały remont dwóch wiaduktów kolejowych, mostów, wymianę rozjazdów i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych. Zamontowane zostały ławki, wiaty i oświetlenie, stojaki rowerowe. Do tego do dyspozycji mieszkańców i turystów oddano m.in. perony na przystankach w Orzeszkowie, Witowie, Policznej i Dobrowodzie i stacjach Siemiatycze, Nurzec, Czeremcha, Hajnówka. Nieco później w Hajnówce wykonawca ukończył prace przy kładce dla pieszych nad torami. I tu nie było już tak kolorowo. Kładka jest, ale nie dla wszystkich.

- Brak wjazdów, zjazdów na schodach dla matek z wózkami z dziećmi, z rowerami, dla osób starszych, osób niepełnosprawnych. PKP PLK wykonując inwestycje, i oddając do użytku, chyba zapomniało, komu ma służyć - pisze w mailu do redakcji pan Jarosław. - Można kontynuować kręcenie zabawnych filmów, jak te kultowe Barei: Alternatywy 4, Miś, Zmiennicy...

Tyle, że nikomu raczej nie jest do śmiechu. A na pewno nie tym, którzy nie mogą przedostać się z osiedla domów jednorodzinnych z centrum miasta.

W odpowiedzi na nasze pytania, PKP PLK tłumaczy, że inwestycje na stacji w Hajnówce zakładały remont istniejącej kładki nad torami, przy zachowaniu jej dotychczasowych parametrów.

- Główną funkcją kładki jest przejście przez teren kolejowy, pasażerowie mają wytyczone dogodne dojścia w poziomie szyn. Kładkę wyczyszczono, odmalowano, wymieniono nawierzchnię i oświetlenie - wymienia Tomasz Łotowski z PKP PLK. - Obecne parametry techniczne kładki - w tym nachylenie schodów oraz szerokość nawierzchni, po której poruszają się piesi - nie pozwalają na budowę lub montaż dodatkowych rozwiązań. W przypadku zapewnienia przez Miasto Hajnówka finansowania, PLK deklarują gotowość wybudowania wind we współpracy z miastem. W tej sprawie trwają rozmowy.

Zobacz także: Podlaskie. Nie będzie 10-letniej umowy województwa ze spółką Polregio? Kolejowi związkowcy proszą o interwencję premiera Morawieckiego

Kładka to jedno. Pracownik PKP podkreśla, że powstały cztery nowe perony wyposażone w odpowiednią nawierzchnię i pochylnie zapewniające łatwy wjazd wózkiem lub rowerem. Nowe perony są także wyższe, co ma ułatwić wsiadanie do pociągu. To elementy, które mają zapewnić dostęp do kolei osobom o ograniczonej mobilności.

- Istniejące drogi dostępu do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania zostały utrzymane, poprawiono natomiast warunki dostępu. Przed modernizacją na stare perony podróżni mogli dostać się przejściem w poziomie szyn od strony ul. Kolejowej. Przejście zostało wyremontowane – wymieniono nawierzchnię i zabezpieczono je labiryntem. Można dostać się z niego bezpośrednio na wybudowane w nowym miejscu perony 3 i 4 oraz idąc dalej na peron nr 1 - wyjaśnia Tomasz Łotowski.

Dodaje, że do peronów 1 i 2 jest również zapewniony dostęp ul. Dworcową, gdzie są też miejsca parkingowe dla pasażerów. Tutaj powstała nowa pochylnia, umożliwiająca wjazd np. wózkiem. Wyremontowano także przejście w poziomie szyn prowadzące do peronu nr 2.

- Dzięki takim rozwiązaniom każda osoba bezpiecznie może wejść lub wjechać na perony. Zainstalowano również nowe oświetlenie, zapewniające bezpieczeństwo po zmroku - przekonuje PKP PLK.

Takie tłumaczenie nie satysfakcjonuje mieszkańców ani władz Hajnówki. W grudniu burmistrz wystąpił o pomoc i interwencję w tej sprawie do wojewody podlaskiego i Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna