Obejmuje odcinek o długości 4,23 km. Obwodnica Sztabina rozpocznie się rondem zlokalizowanym przed istniejącym mostem kilometr przed Sztabinem i minie miejscowość z prawej strony, jadąc od Białegostoku. Zakończy się również rondem - wyjaśniał na konferencji prasowej wojewoda.
Estakada nad doliną Biebrzy
Obwodnica będzie przebiegała w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8. Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną nr 167633B powstanie estakada o długości 665 m.
- Do tego jeszcze trzy obiekty: przejście górą dla zwierząt oraz dwa obiekty poprzeczne (wiadukt w ciągu drogi powiatowej i przejazd pieszo-rowerowy). Wartość kontraktu to 135 mln zł brutto. Z taką samą determinacją, z jaką składaliśmy dokumenty, by uzyskać ZRID, niezwłocznie przystąpimy do realizacji tego zdania - mówił Norbert Wyrwich, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad DKiA w Białymstoku.
Obwodnica w pierwszym etapie będzie posiadała:
- jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu
- oraz obustronne pobocza bitumiczne.
Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Parametry obwodnicy przyjęte zostaną stosownie do prędkości projektowej 100 km/h i kategorii ruchu KR6.
Większy komfort mieszkańców Sztabina
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki.
- Mieszkańcy Sztabina od 30 lat czekali na tę obwodnicę, której budowa była wielokrotnie odkładana. Dziś mamy konkrety, za które serdecznie dziękujemy - mówił wójt gminy Sztabin Jarosław Karp.
Obwodnica ma być także fragmentem drogi S8 pomiędzy Knyszynem a Raczkami (Białystok - Augustów - Suwałki), której budowę zatwierdziła 5 września Rada Ministrów, uzupełniając o ten odcinek Program Budowy Dróg Krajowych.
- Przygotowanie takiego wariantu trasy ekspresowej potrwa wiele lat, bo nie jest to prosta procedura administracyjna, więc zanim to się stanie, warto już teraz poprawić warunki poruszania się na tej trasie i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, a taki cel ma obwodnica Sztabina - podkreślał wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.
Program 100 obwodnic
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030.
Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. W Podlaskiem obwodnice powstaną w: Augustowie, Białobrzegach, Suchowoli i Zambrowie. Kolejny ZRID ma być wydany na obwodnicę Suchowoli.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?