Podlaska S19 w budowie? Jeszcze w tym roku mają być...

    Podlaska S19 w budowie? Jeszcze w tym roku mają być przetargi na podlaskie odcinki ekspresówki [MAPY]

    (mg)

    Kurier Poranny

    Aktualizacja:

    Kurier Poranny

    S19 w Podlaskiem
    1/7
    przejdź do galerii

    S19 w Podlaskiem

    Takie przynajmniej plany ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsze przetargi na budowę S19 mają być ogłaszane wczesną jesienią. W połowie roku ma być wiadomo jak zostanie poprowadzony odcinek północy z Białegostoku do Kuźnicy.
    Mapę z drogowymi planami ogłosiła właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Po raz pierwszy znalazła się na niej podlaska dziewiętnastka jako trasa do realizacji.

    Zobacz galerię

    – Rzeczywiście, planujemy jesienią ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawcy w systemie: projektuj i buduj na cztery odcinki S19 na Podlasiu – mówi Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

    Przypomina, że trzy przetargi będą możliwe po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Chodzi o dwa południowe odcinki w stronę Lublina: Białystok Zachód (Choroszcz) – Ploski oraz Ploski – Chlebczyn i jeden północny: Kuźnica – Sokółka. Procedura już trwa. Jeżeli decyzje środowiskowe zostaną wydane latem, GDDKiA zacznie jesienią szukać firmy, która zaprojektuje i zbuduje ekspresówkę.

    – Wcześniej, w lecie powinien ruszyć przetarg na odcinek Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz (Białystok Zachód) – dodaje Rafał Malinowski. Przyznaje jednak, że będzie on uzależniony od tego, jak ostatecznie zostanie poprowadzona S19 z Białegostoku do Sokółki. Decyzja ma zapaść w połowie roku.

    Budowa trasy S19 przez województwo podlaskie ma przyśpieszyć

    Rozważane warianty są dwa. Pierwszy, ciągle obowiązujący w dokumentach rządowych prowadzi do węzła Choroszcz przez Korycin, i Knyszyn. Druga opcja to obecna dk19, która biegnie przez Czarną Białostocką.

    – Jeśli najkorzystniejszym okaże się wariant przebiegający po starodrożu DK19, to ze względu na konieczność zmiany m.in. przekroju drogi Sochonie – Dobrzyniewo (teraz planowane są dwa pasy plus jeden, może być dwa X dwa) - i co za tym idzie – uzyskania nowej decyzji środowiskowej, przetarg ograniczymy tylko węzła Białystok Zachód wraz z wyprowadzeniem „eski” w kierunku węzła Dobrzyniewo. Reszta zajmiemy się w przyszłym roku – wyjaśnia przedstawiciel GDDKiA.

    Odcinek Białystok – Sokółka budzi olbrzymie emocje wśród mieszkańców naszego regionu. Ci, którzy lobbują za przebiegiem przez Czarną Białostocką, przypominają, że to o połowę krótsza i tańsza trasa. – Jestem przekonana, że S19 pójdzie po starodrożu. Ruch tu jest największy. Samochody nie będą jeździć naokoło, żeby nadrabiać kilkadziesiąt kilometrów– uważa Ewa Kulikowska, burmistrz Sokółki.

    – Liczę, że decyzja będzie merytoryczna i zostanie trasa, która obowiązuje w dokumentach rządowych. Wariant przejścia prze Korycin nie wziął się znikąd. Ze względów przyrodniczych jest on bardziej realny do wykonania – mówi z kolei wójt Korycina Mirosław Lech.

    WZMOŻONE KONTROLE ESCAPE ROOMÓW W CAŁYM KRAJU, KILKADZIESIĄT JEST JUŻ ZAMKNIĘTYCH


    Czytaj treści premium w Gazecie Współczesnej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY