Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica. Z Białegostoku do Ełku w 55 minut? Taki jest plan. PKP chce zmienić projekt, by pociągi mogły pojechać 200 km/h

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Polski odcinek transgranicznego korytarza Rail Baltica przez Białystok, Ełk, Olecko, Suwałki i Trakiszki, ma być ukończony do 2027 r.W chwili obecnej PKP PLK modernizują odcinek Czyżew – Białystok.
Polski odcinek transgranicznego korytarza Rail Baltica przez Białystok, Ełk, Olecko, Suwałki i Trakiszki, ma być ukończony do 2027 r.W chwili obecnej PKP PLK modernizują odcinek Czyżew – Białystok. PKP PLK
Aby ujednolicić prędkości na trasie Rail Baltica, a pociągi mogły jechać szybciej, konieczne są zmiany w studium wykonalności. PKP PLK właśnie ogłosiły przetarg przygotowanie aktualizacji.

Chodzi o prace na linii E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), a dokładnie etap I, czyli odcinek Białystok – Ełk.

Przetarg na przygotowanie aktualizacji rezultatów studium wykonalności został ogłoszony 15 lipca. Jego rozstrzygnięcie ma nastąpić do końca września.

- Aktualizacja rezultatów studium wykonalności nie wpłynie na termin realizacji inwestycji - zapewnia Tomasz Łotowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Przetarg na roboty (z wyłączeniem Ełku) przewiduje się w I kwartale 2023 r. - Termin osiągnięcia docelowej prędkości 200 km/h jest planowany na koniec 2027 r.

Czytaj też: TOP 14 inwestycji kolejowych w woj. podlaskim. Zobacz, co PKP PLK planuje do 2040 roku. Trwają konsultacje

Obecnie maksymalna prędkość na większości odcinka Białystok - Ełk to 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Ale ma być samo jak np. na Litwie. W ramach aktualizacji rezultatów studium analizowane będzie podniesienie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 200 km/h (wcześniej w studium brano pod uwagę prędkość 160 km/h)i towarowych do 120 km/h.

- Celem jest ujednolicenie prędkości na trasie Rail Baltica. Zakładane jest skrócenie czasu podróży pociągiem dalekobieżnym na linii Białystok-Ełk do około 55 minut. Obecnie to 1 godzina 21 minut - tłumaczy Tomasz Łotowski.

Jak podaje portal Rynek-Kolejowy.pl, obowiązkiem wykonawcy będzie przeanalizowanie wariantów: zerowego (oznaczającego przywrócenie wcześniejszego stanu infrastruktury) oraz inwestycyjnego. Ten drugi zakłada dobudowę drugiego toru oraz dostosowanie linii do prędkości 200 km/h, kompleksowe wzmocnienie podtorza i odnowienie nawierzchni (naciski na oś mają wynosić maksymalnie 22,5 tony), budowę nowej sieci trakcyjnej, zabudowę systemu ETCS poziomu 2 oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Ełku.

Zobacz także: Od dziś obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów na odcinku Białystok - Ełk

W chwili obecnej PKP PLK modernizują linię Rail Baltica na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok. Na stacji w Białymstoku wykonawca zdemontował dwa perony i sąsiadujące z nimi tory. Zdemontowano także stary wiadukt kolejowy na nieczynnej łącznicy. W Czyżewie i Szepietowie rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie przejść podziemnych, które umożliwią bezpieczne i wygodne dojście do peronów. W Szepietowie zaawansowana jest budowa wiaduktu nad torami w drodze krajowej 66. We wsi Średnica-Maćkowięta k. Szepietowa wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami. Zdemontowano też część pobliskiego wiaduktu kolejowego i szykowany jest teren pod budowę nowego obiektu w tym miejscu.

Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”, współfinansowany jest ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Obejmuje modernizację 6 stacji i 12 przystanków. Koszt prac to prawie 3,4 mld zł. Jej zakończenie planowane jest na 2023 r.

Do tego roku gotowy ma być cały odcinek Warszawa - Białystok. Efektem prac będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie około 90 minut.

Rail Baltica to transeuropejski korytarz, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Polski odcinek tego kolejowego projektu, będzie biegł przez Białystok, Ełk, Olecko, Suwałki i Trakiszki. Ma być ukończony do 2027 r.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna