Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łomża. CPK ponownie przesunęło termin wyboru wariantu inwestorskiego linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Kolejne przesunięcie wyboru wariantu inwestorskiego linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Kolejne przesunięcie wyboru wariantu inwestorskiego linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press/zdjęcie poglądowe
CPK ponownie przesunęło termin wyboru wariantu inwestorskiego linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Pierwotnie wariant inwestorski mieliśmy poznać w I kwartale 2023 roku. Obecnie spółka informuje, że wybór ma nastąpić w czwartym kwartale 2023 roku. Jednocześnie spółka zapewnia, że budowa odcinka nie jest zagrożona.

Wariant inwestorski ma zostać wybrany spośród czterech propozycji przedstawionych wcześniej. W maju oraz czerwcu 2022 roku odbywały się konsultacje społeczne, których celem było doprecyzowanie czterech wariantów proponowanych tras. Wybór wariantu inwestorskiego jest niezbędny do wydania decyzji środowiskowej. Pierwotnie wariant inwestorski miał zostać wybrany w pierwszym kwartale 2023 roku. Obecnie na stronie spółki widnieje informacja, że wariant ma zostać wybrany w czwartym kwartale.

Spółka zapewnia, że budowa linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża jest jednym z priorytetowych zadań planowanych przez Centralny Port Komunikacyjny w najbliższym czasie i nie ma mowy o zagrożeniu budowy tego odcinka. Zmiana terminu ogłoszenia wariantu inwestorskiego wynika z przedłużających się prac po stronie wykonawcy studium wykonalności czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ)

Dotyczy to przede wszystkim analizy wielokryterialnej, od której bezpośrednio zależy wybór tego wariantu. Studium wykonalności to projekt wymagający dużego nakładu czasu i pracy. W przypadku tej linii dotyczy aż ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29 czyli tzw. szprychy nr 3: Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko, który przebiega przez teren trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Obecnie Wykonawca doprecyzowuje przebieg czterech alternatywnych wariantów, z których ostatecznie rekomendujemy wariant inwestorski. Następnie zostanie on przedstawiony wraz z proponowanymi rozwiązaniami technicznymi i projektowymi - informuje zespół prasowy CPK.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny informuje, że zgodnie z podpisaną umową z wykonawcą, ma prawo naliczyć kary umowne za zwłokę w realizacji przedmiotu umowy.

W tym jak i każdym innym przypadku, CPK w pełni wykorzystuje możliwości dochodzenia swoich praw wynikających z podpisanej umowy z wykonawcami - przekazuje biuro prasowe CPK.

Od strony realizacyjnej cała inwestycja zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza dotyczy odcinka Ostrołęka – Łomża, który ma zostać wybudowany do końca 2027 r., a druga fragmentu Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, który ma powstać do końca r. 2032.

Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno nie ma w ogóle dostępu do kolei. Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej.

Zobacz też:Umowa na odbudowę linii kolejowej łączącą Łomżę z Białymstokiem podpisana. Kolej wróci do Łomży po 30 latach

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna